CATATAN HAMDAN TAHA



Saya share catatan Hamdan Taha diawal sejarah penubuhan PKR. (Yang menarik catatan tentang Kamarudin Jaafar dan Saifudin Abdullah)

C&P

Semasa menubuhkan parti keadilan saya bersama saudara Ezam bertungkus lumus memujuk pimpinan umno untuk  bersama sama memimpin keadilan.

Hari hari kami akan berjumpa orang untuk memujuk mereka dan memegang jawatan dalam parti,itu sebab saya pegang tiga jawatan kerana memudahkan saya menyerahkan jawatan itu kepada yang berminat. Saya masa itu menjadi pengerusi keadilan perak,timbalan ketua pemuda malaysia dan memangku setiausaha pemuda dan ahli MPT

Antara yang kami pergi jumpa dan berkali kali berbincang ialah Kamaruddin Jaafar yang sekarang ini Timbalan Menteri Pengankutan,dia sahabat baik Anwar dan di kayakan oleh Anwar masa dalam umno. Dalam perbincangan kami itu sangat jelas dan saya tak bole lupa ayat dia kepada kami. I tak boleh join keadilan,kerana keadilan parti baru dan perlukan kewangan yang banyak,I akan join Pas kerana aktif di dalam Pas kita tak perlu keluar duit yang banyak,jika I bersama Keadilan sudah tentu I kena keluar duit yang banyak

Saifuddin Abdulah terus tolak kerana dia yakin pada umno dan dr mahathir,dan masa itu beliau sedang bahagia dengan kehidupan yang ada kemewahan.

Zaiyadi awang noh adalah orang yang kami harap dapat menjadi Timbalan ketua pemuda keadilan dan kami beberapa kali berjumpa dengan beliau,jawapan beliau mudah sahaja tidak bersedia kerana mak dia adalah pimpinan umno yang sangat kuat,tidak bersedia melukakan hati ibu.

Dr zamry Abdul Kadir selepas di tahan ISA berubah cara fikir dan tidak  bersedia jumpa.sesiapa dan akan kekal dalam umno.

Kami jumpa pula mustapa kamil bekas setiausaha politik muhyuddin,dia minta masa untuk bersama,dan kami tawarkan jawatan timbalan ketua pemuda keadilan malaysia kepada beliau,setelah beberapa bulan baru lah dia bersedia bersama keadilan.

Saya juga memujuk sahabat saya dato shakar shamsudin dari pahang,kerana beliau semasa anwar TPM sering di lihat orang yang sangat rapat dengan Anwar malahan beliau adalah pelajar yayasan anda,ikut kisahnya semasa beliau nak ke US pun ada bantuan dari Anwar...tapi setelah jumpa saya faham,beliau sudah rapat dengan tun daim melauli setpol daim ketika itu,nama anwar bukan lagi pulihan,dan sharkar tepat pilihannya kerana tahun 99 beliau dapat menjadi YB.....sehingga sekarang

Zahid hamidi  berakad dengan saya atas nama Allah swt meminta saya bersama keadilan bersalam beria ia sambil kami berpeluk,dan dia berjanji akan  bersama selepas semua masalah dia dapat di selesaikan. Selepas beberapa bulan dia jumpa saya pun takut,semenjak itu sampai lah sekarang sikit pun saya tak pernah percaya kepada beliau. Jika akad dan bersumpah dengan lafaz nama Allah swt pun boleh tidak bercakap benar apa saya nak harapkan pada orang macam ini....saksi kenyataan saya adalah Allah swt dan para malaikat yang mencatitkan peristiwa itu....

Lokman Adam semasa menjadi exco pemuda keadilan beliau mendapat pendapatan yang   besar dari zahid hamidi. Tidak seperti saya yang betul betul berjuang dan berabis harta benda. Itu sebab saya tak hairan watak sahabat saya Lokman menjadi penyokong kuat zahid dan najib...

Menubuhkan keadilan perak bukan mudah,saya sewa satu hotel masa itu dan saya jemput sesiapa berminat untuk bersama saya menubuhkan keadilan sila datang,ramai yang datang dari seluruh perak dan semua mereka saya tak kenal lansung,dan semasa menubuhkan keadilan perak satu sen pun saya tidak pernah mendapat peruntukan dari Azizah atau anwar atau parti. Kita keluar duit sendiri dan cari duit sendiri. Akhirnya kami jumpa cikgu khalid shah dari tapah pujuk untuk bersama. Dia setuju beliau ialah abg kepada nizar jamaludin,bekas timbalan pengarah pendidikan perak....

Ini sedikit kenangan penubuhan kkeadilan

Hamdan Taha

No comments: