SAUDARA MOHIBB ASALNYA "ORANG BAIK" TETAPI JERKEBAK DENGAN CIRCLE "TIDAK BAIK"




Saudara Mohibb yang difatwakan sesat pengajarannya (dalam fb live beliau) hanya satu watak daripada doktrin ajaran radikal yang memusuhi ASWJ Asya'irah Maturidiyyah. Beliau sudah tidak mampu lagi untuk berkompromi iktikadnya di Malaysia atas keyakinan bahawa orang selain alirannya sesat, masuk neraka dan pelbagai tuduhan jelek. Malah dia berani memperburukkan Imam Abu Hanifah RA dengan kenyataan dangkal yang tidak sesuai daripada seorang lepasan pengajian Islam di Timur Tengah.


Tahniah kepada Mufti Negeri Terengganu atas keputusan yang haqq terhadap orang ini. Semoga Allah memperburukkan mulutnya atas tuduhan² jahat (sebenarnya cacian) terhadap Asya'irah dan Imam Abu Hanifah RA. 


Berdasarkan fatwa Mufti Terengganu, masyarakat perlu melihat circle di sekeliling saudara Mohibb yang mempengaruhi beliau menjadi seperti sekarang. Kita kena kenal siapa rakan² pempengaruh, doktrin aliran, kitab² yang dibaca dan idola ikutan beliau. Ini penting bagi mengesan watak² lain yang akan muncul selepas ini. Watak akan bersilih ganti selagi mana circle tidak kondusif itu tidak dihapuskan. Justeru ia perlu ditangani dengan cepat.


Saudara Mohibb ini asalnya "budak baik". Namun berubah selepas berkawan dengan circle yang tidak kondusif. Semoga beliau diberikan hidayah untuk kembali kepada kefahaman agama yang betul.


Dr HK

16.11.2023



No comments: