UAI




Kecoh seantero Malaysia, Ustaz Azhar Idrus (UAI) tidak boleh berceramah di Selangor. Maka naratif yang dibawa, Kerajaan Selangor ni boneka DAP. Pendakwah Islam tertindas dan sebagainya. 


Saya kaji dan tengok dalam akhbar. Tahun 2018 dulu pun UIA tak boleh ceramah di Terengganu. Tahun 2011 tak boleh berceramah di Kelantan. Tak tahu pula saya, di Kelantan dan Terengganu selama ni pernah DAP memerintah. Makanya, kalau nak spin politik pun, berpada2 lah. 


Isu nya simple, setiap Majlis Agama Negeri akan keluarkan tauliah untuk pendakwah memberi ceramah. Ada kenyataan akhbar dari Majlis Agama Islam Terengganu nyatakan UIA tak pernah mohon tauliah di negeri itu. Yang dia selalu buat ialah minta permit sementara. Mengikut budi bicara. 


https://www.sinarharian.com.my/ampArticle/96000


Saya tak paham kenapa taknak minta tauliah penuh? Kalau ada pegawai dia, since dia selebriti ternama, boleh dah kot cuba mintak tauliah kekal setiap negeri di Malaysia. Supaya mudah nak gerak sini sana. 


Seperti biasa, geng politaik bangkitkan isu ini jadi isu Islam terancam. Walhal, di Terengganu Mufti Perlis pun tak boleh masuk. Ada sekatan dia masuk ke sana. 


Ini bukan cerita Islam terancam. Ini cerita parti2 politik berbalas2 serangan. 


Tak bagi tauliah geng orang di negeri sendiri. Tapi kena tang geng dia, bila tak dapat kecoh sekali. 


Jangan lah tunggang agama, demi survival politik anda. Orang dah lama sedar dan meluat jadinya. 


Salam hormat,

Liyana Marzuki



No comments: