Netizen kecam Kerajaan PN lancar pawagam duduk dalam kereta

Netizen kecam Kerajaan PN lancar pawagam duduk dalam kereta


Perak muncul sebagai negeri pertama di Malaysia menyediakan Pawagam Pandu Lalu (Sini-Drive) yang memulakan tayangan pertamanya malam tadi.

Konsep pawagam ini ialah para penonton hanya duduk di dalam kereta masing-masing dan menonton di layar yang telah disediakan.
Menteri Besar Perak, Datuk Seri Ahmad Faizal Azumu berkata pawagam pandu lalu merupakan idea yang bertepatan dengan kehendak norma baharu bagi memastikan kesihatan dan keselamatan pengujung terjamin.

“Sini-Drive berpotensi menarik lebih ramai pengunjung ke negeri Perak khususnya ke Bandar Meru Raya. Ianya mampu menjana ekonomi setempat sejajar dengan kempen #TravelPerakLah yang dilancarkan baru-baru ini”, katanya Ahmad Faizal semalam.

Pawagam Sink-Drive terletak bersebelahan Bulatan Aman Jaya itu memuatkan 70 petak pakir kereta dan beroperasi setiap hari kecuali hari isnin.


Walaubagaimanapun, tindakan Kerajaan Perikatan Nasional Perak melancarkan pawagam pandu lalu ini telah mendapat kecaman hebat daripada netizen.

Rata-rata menganggap ia adalah merupakan idea sampah yang tidak memberi manfaat yang positif kepada masyarakat.

Malah kata netizen, perkara tersebut akan membuka peluang yang lebih besar terhadap gejala maksiat.


Menurut pemilik akaun Facebook, Siti Samara, cadangan ini adalah merupakan cara yahudi untuk mengembangkan dam membiakkan maksiat dalam kalangan masyarakat.

Dalam pada itu, Khai Buyong berpandangan, pelaksanaan pawagam seperti ini tidak sesuai dengan budaya Malaysia malah konsep ini sudah ketinggalan zaman.

“Semoga pintu-pintu maksiat dibuka lebih banyak, tahniah YB,” kata pemilik akaun Facebook, Salihin Jaafar.

“Tunggu video viral dalam kereta,” kata Encik Mizie.

No comments: