GAJI NAIK MAJIKAN MERUNGUT, GAJI TAK NAIK PEKERJA MERUNGUT

Nazri Hamdan



 Soal gaji kena dilihat dari beberapa sudut. Kalau kita lihat dari perspektif majikan, memang majikan takkan suka dengan gaji minimum. Majikan tak pernah suka. Kita nak expect apa? Nak expect mereka berteriak kegembiraan? 


Dari perspektif pekerja, kesatuan sekerja akan cakap gaji dah lama tak naik, kos hidup makin tinggi. So gaji RM 1700 cukup tak? Of course takkan cukup.


Maybe naik sampai RM 3500 pun still tak cukup. Tapi whats the point naik gaji tinggi-tinggi kalau majikan tak dapat bayar?


So pendekatan mestilah berasaskan berapa paling maksimum majikan sanggup dan mampu bayar dan berapa kadar minimum pekerja sanggup terima.


Siapa yang akan putuskan nilai ni? Ia adalah NWCC (National Wage Consultative Council) dan kemudiaannya cadangan akan diberikan kepada kerajaan untuk kelulusan.


NWCC ada wakil pekerja dan ada wakil majikan. So persoalan RM 1700 ni adalah nilai yang ditentukan atas persetujuan melalui rundingan.


Tak boleh expect semua majikan di Malaysia akan setuju. Tak boleh expect semua pekerja di Malaysia akan setuju dengan nilai ini.