[viral] POLITIKUS SAMPAH MP HULU TERENGANU SEKALI MENUNJUKKAN KEBODOHANNYA!


Rajin-rajin membaca, rajin-rajin duduk dengn bijak pandai agar kita mendapat ilmu darinya. Jika kita berterusan duduk di kelompok yng bebal, kita akan lihat satu jalan kegelapan iaitu kebebalan.
OLEH: NORMAN RADZUAN
“Ketimbang, ketimbang ini, saya check (semak) dlm Kamus Dewan tiada maksud ketimbang. Tapi saya baca dlm Internet, maksud ketimbang ini adalah kencing, tipu & sembang” kata MP Rosol Wahid (PN-Hulu Terengganu).
Memalukan… ingatkan bila ada kemudahan Internet dan menggunakan Google untuk carian tersebut, Rosol Wahid boleh dapat maklumat yang tepat. Rupa-rupanya dengan bantuan Google dia masih ‘bebal’ untuk mencari maksud tersebut. Salahkan diri sendiri jika buta IT.
Nak tanyamu taip apa dekat Google tu Rosol? Mu buat malu org Hulu Terengganu je dapat wakil rakyat yang nak Google pun tidak tahu.
Bila kita Google mudah sahaja untuk kita temui maksud tersebut. Ketimbang itu bahasa Melayu yang popular digunakan bangsa Indonesia yang bermaksud perbandingan atau ayatnya berbanding dengan. Jadi apa isunya? Sebenarnya sejak zaman Anwar Ibrahim menjadi Menteri Kewangan 1.0 lagi beliau banyak menggunakan bahasa-bahasa sastera atau yang dicampur aduk dengn bahasa Melayu Indonesia.
Terbaru Anwar menggunakan: Marcapada – dunia masa kini Arakian – maka Taakul – membuat pertimbangan Intiha – penutup Mahsul – hasil Kesenjangan – ketidakseimbangan Sementelahan – tambahan pula Walhasil – kesimpulannya
Malah dahulu beberapa kali Dewan Bahasa dan Pustaka memasukkan perkataan baharu dalam Kamus Dewan Bahasa kerana Anwar mempopularkannya.
Ketika Anwar digugurkan dari jawatan Timbalan Perdana Menteri beliau menggunakan kata kroni, korupsi, nepotisme, kebejatan dan banyak lagi hingga ia menjadi kebiasaan.
Tandanya apa? Maksudnya Perdana Menteri Malaysia ke-10 ini orangnya berilmu, orangnya kuat membaca dan bukan seperti PM sebelumnya yg hanya membaca PDF.