RASUAH : SABARLAH TUN, SAMPAI TIKET NO BERAPA, NANTI KITA PANGGIL LAH. BUAT MASA INI ELOK LAH PAKAT PAKAT DULU SAPA NAK DOK BILIK SEBELAH.


 Oleh: Helmi Mohd Foad


Kenyataan bernada sindiran Tun Dr Mahathir Mohamad supaya pihak berkuasa menahan reman semua individu bergelar Tun jika mereka enggan mendedahkan hasil kekayaan mereka menunjukkan kesombongan sikap beliau.


Setiausaha Politik Kanan Perdana Menteri berkata, perkara itu memandangkan pada masa ini Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) sedang menyiasat rakan baiknya Tun Daim Zainuddin berkaitan kes pengubahan wang haram.


"Tetapi jika jujurlah kata-kata Tun Dr Mahathir sekiranya dia mahu semua Tun disiasat, kita boleh mulakan siasatan ke atas beliau dan anak-anaknya dahulu.


"Umum mengetahui kekayaan anak-anak beliau dan sewajarnya SPRM memulakan siasatan dari mana datangnya kekayaan jika benar-benar Tun Dr Mahathir mahu siasatan ke atas golongan yang memiliki Tun ini dimulakan," kata Datuk Seri Shamsul Iskandar Mohd Akin di aplikasi X semalam.


Shamsul berkata semua orang termasuk mereka yang mempunyai gelaran Tun tidak berada di atas undang-undang.


"Maka siasatlah harta-harta orang yang berpangkat Tun, bermula dari Tun Dr Mahathir Mohamad dan keluarganya.


"Tun, cakap siang pandang-pandang. Cakap malam, dengar-dengar. Saya yakin Tun berani disiasat," katanya.


Jelas beliau umum mengetahui mengapa Dr Mahathir membuat kenyataan sedemikian kerana beliau sememangnya tidak senang dengan Datuk Seri Anwar Ibrahim sejak tahun 1998 lagi.


"Ini kerana keengganan Datuk Seri Anwar yang ketika itu menjadi Menteri Kewangan untuk menyelamatkan syarikat-syarikat milik anak-anak Dr Mahathir ketika krisis ekonomi Asia 1997-98 yang mengakibatkan pemecatan beliau dan mencetuskan krisis politik sehingga ke hari ini


"Kita juga perlu menyiasat semula kes-kes penyelewengan dana dan kerugian Perwaja Steel, projek hidroelektrik Bakun, MISC, PKFZ, Maminco dan kes-kes melibatkan anak-anak dan cucu-cucunya," kata Shamsul.


Terdahulu bekas Perdana Menteri sebanyak dua kali itu dipetik sebagai berkata mereka yang berpangkat Tun bukan sahaja perlu disiasat.


"Mereka perlu ditahan reman sehingga mereka mendedahkan punca kekayaan mereka. Jika tidak, ia bermaksud mereka menyembunyikan sesuatu," ujarnya.


Laporan media sebelum ini menyebut SPRM bertindak menyita Menara Ilham di Kuala Lumpur susulan siasatan terhadap bekas menteri kanan berhubung dakwaan rasuah dan pengubahan wang haram.

No comments: