๐—ก๐—˜๐—š๐—˜๐—ฅ๐—œ ๐—ช๐—”๐—Ÿ๐—”๐—จ๐—ก & ๐—จ๐—ก๐—ง๐—œ๐—ง ๐——๐—”๐—ฃ๐—”๐—ง ๐—ง๐—˜๐—ž๐—ก๐—ข๐—Ÿ๐—ข๐—š๐—œ ๐—•๐—”๐—ฅ๐—จ ๐—š๐—”๐—ฅ๐—œ๐—ฆ๐—”๐—ก ๐—๐—”๐—Ÿ๐—”๐—ก, ๐—ฃ๐— ๐—ซ ๐——๐—”๐—ฃ๐—”๐—ง ๐—”๐—ฃ๐—”?




1) MESKIPUN Kedah terbukti adalah negeri miskin yg dikuasai oleh ๐˜„๐—ฎ๐—น๐—ฎ๐˜‚๐—ป & ๐˜‚๐—ป๐˜๐—ถ๐˜ ๐—ฃ๐—ก๐—ท๐—ฎ๐—ต๐—ฎ๐˜ ๐—ช๐—”๐—ฅ๐—š๐—”๐—ก๐—˜๐—š๐—”๐—ฅ๐—” ๐—ง๐—”๐—ž ๐—•๐—˜๐—ฅ๐—š๐—จ๐—ก๐—”, PMX dan Kerajaan Perpaduan MADANI ๐˜๐—ถ๐—ฑ๐—ฎ๐—ธ ๐—ฝ๐—ฒ๐—ฟ๐—ป๐—ฎ๐—ต ๐—บ๐—ฒ๐—ป๐—ด๐—ฎ๐—ป๐—ฎ๐—ธ๐˜๐—ถ๐—ฟ๐—ถ๐—ธ๐—ฎ๐—ป ๐—ป๐—ฒ๐—ด๐—ฒ๐—ฟ๐—ถ ๐—ถ๐˜๐˜‚ malah terus menyalurkan peruntukan pembangunan yg pasti akan terus dimaki hamun oleh puak ๐—ฃNgamal ๐—”jakan ๐—ฆETAN "๐—ถ๐—ป๐˜€๐˜๐—ฒ๐—ฎ๐—ฑ ๐—ผ๐—ณ" mereka berterima kasih. Padan muka PMX.


2) Berkali-kali kita bagitahu PMX dan TPM1 bahawa tidak ada guna cuba ambil hati puak ๐—ž๐—ต๐—ฎ๐˜„๐—ฎ๐—ฟ๐—ถ๐—ท ๐— ๐—ผ๐—ฑ๐—ฒ๐—ป kerana puak ini ๐˜€๐—ฎ๐—ป๐—ด๐—ฎ๐˜ ๐—ฅ๐—ฎ๐—ฑ๐—ถ๐—ธ๐—ฎ๐—น, membenci melampau (sehingga tahap ugut bunuh) dan tidak pernah anggap PMX mampu membuat sebarang kebaikan. Tapi PMX tetap PMX, kesabaran dan kedegilan beliau sama taraf, "๐—ง๐—”๐—›๐—”๐—ฃ ๐——๐—˜๐—ช๐—”" meskipun mendisiplinkan walaun & untit adalah salah satu langkah yg patut diambil melalui undang-undang.


3) Kali ni dipetik melalui laman web ๐— ๐—ž๐—ก - ๐— ๐—ฎ๐—ท๐—น๐—ถ๐˜€ ๐—ž๐—ฒ๐˜€๐—ฒ๐—น๐—ฎ๐—บ๐—ฎ๐˜๐—ฎ๐—ป ๐—ก๐—ฒ๐—ด๐—ฎ๐—ฟ๐—ฎ, Link : https://www.mkn.gov.my/web/ms/2023/12/14/garisan-jalan-glow-in-the-dark-terpanjang-malaysia-di-kedah/

Daerah Padang Terap di Kedah negeri walaun & untit yg mendapat teknologi baru ๐—š๐—”๐—ฅ๐—œ๐—ฆ๐—”๐—ก ๐—๐—”๐—Ÿ๐—”๐—ก ‘๐—š๐—Ÿ๐—ข๐—ช ๐—œ๐—ก ๐—ง๐—›๐—˜ ๐——๐—”๐—ฅ๐—ž’ ๐—ง๐—˜๐—ฅ๐—ฃ๐—”๐—ก๐—๐—”๐—ก๐—š ๐——๐—œ ๐— ๐—”๐—Ÿ๐—”๐—ฌ๐—ฆ๐—œ๐—”. Barangkali garisan bercahaya dalam gelap ini sangat sesuai bagi walaun & untit yg melalui jalan berkenaan kerna muka mereka ๐— ๐—จ๐—ก๐—š๐—ž๐—œ๐—ก ๐—ง๐—œ๐—”๐——๐—” ๐—ก๐—จ๐—ฅ akibat menunggang Agama secara agresif atau PNunggang tegar. Bijak jugak PMX ya?


4) Dengan hadiah pembangunan seperti ini saya yakin PMX akan dapat kejian, FITNAH Liwat dan maki hamun lagi dari ๐˜„๐—ฎ๐—น๐—ฎ๐˜‚๐—ป & ๐˜‚๐—ป๐˜๐—ถ๐˜ ๐—ฃ๐—ก๐—ท๐—ฎ๐—ต๐—ฎ๐˜ ๐—ช๐—”๐—ฅ๐—š๐—”๐—ก๐—˜๐—š๐—”๐—ฅ๐—” ๐—ง๐—”๐—ž ๐—•๐—˜๐—ฅ๐—š๐—จ๐—ก๐—” lalu ๐—ฃ๐— ๐—ซ ๐—ฎ๐—ธ๐—ฎ๐—ป ๐—ฏ๐—ฒ๐—ฟ๐—ผ๐—น๐—ฒ๐—ต ๐—ฃ๐—”๐—›๐—”๐—Ÿ๐—”.


InsyaAllah.


- Zus Din 

17122023

******************

๐—š๐—”๐—ฅ๐—œ๐—ฆ๐—”๐—ก ๐—๐—”๐—Ÿ๐—”๐—ก ‘๐—š๐—Ÿ๐—ข๐—ช ๐—œ๐—ก ๐—ง๐—›๐—˜ ๐——๐—”๐—ฅ๐—ž’ ๐—ง๐—˜๐—ฅ๐—ฃ๐—”๐—ก๐—๐—”๐—ก๐—š ๐— ๐—”๐—Ÿ๐—”๐—ฌ๐—ฆ๐—œ๐—” ๐——๐—œ ๐—ž๐—˜๐——๐—”๐—›

14 Disember 2023


alam memastikan keselamatan pengguna jalan raya dan memberikan nilai tambah di sesuatu kawasan luar bandar, pendekatan kreatif dan teknologi baru perlu diperkenalkan bagi menarik perhatian dan meningkatkan potensi kawasan sebagai lokasi yang boleh dibangunkan. Usaha ini perlu dilaksanakan secara berterusan dengan penyediaan infrastruktur lengkap secara perlahan-lahan berdasarkan kemampuan yang ada. Justeru, pengenalan garisan jalan glow in the dark yang diusahakan di daerah Padang Terap merupakan hal terkini dalam usaha membangunkan daerah ini. Penggunaan teknologi glow in the dark ini adalah atas faktor yang berikut :


Daya Tahan Cahaya Lama: Garisan jalan ini mampu memancarkan cahaya untuk tempoh yang lama selepas terkena cahaya dan membolehkannya bersinar sepanjang malam.


Penambahbaikan Keselamatan Jalan: Kewujudan garisan jalan yang bersinar dalam kegelapan dapat meningkatkan keselamatan jalan, terutamanya pada waktu malam atau dalam keadaan cuaca buruk.


Tahan Cuaca: Garisan jalan glow in the dark mampu bertahan dalam cuaca ekstrem dan faktor-faktor alam sekitar yang mungkin mempengaruhi kualiti dan keupayaan mereka untuk bersinar.


Pemasangan Mudah: Garisan jalan ini mudah dipasang pada jalan raya dan menjimatkan masa dalam proses kerja.


Teknologi garisan jalan glow in the dark juga boleh dipasang di laluan pejalan kaki, tempat letak kereta, dan bahagian tertentu jalan raya untuk memberikan panduan visual kepada pemandu dan pejalan kaki pada waktu malam. Ia tidak memerlukan penyelenggaraan yang tinggi berbanding penggunaan cat yang mudah pudar dan perlu diganti..


Usaha sebegini selari dengan Teras Keselamatan ke 7 iaitu Pembangunan Mampan (Impak Pembangunan Bandar & Luar Bandar) di dalam Dasar Keselamatan Negara 2023 – 2025.


Artikel: Puan Sharida Shafie


Foto: Facebook Mohd Sharafee Shazalee



No comments: