Royalti minyak Kelantan: 'Pas gunalah cara berhemah, jangan menghentam'



Oleh: Abdullah Zaid


Isu royalti petroleum Kelantan yang ditimbulkan sekali lagi dalam kenyataan Menteri Besar Kelantan Datuk Mohd Nassuruddin Daud kelmarin menunjukkan Pas tidak berubah dalam pendekatan politiknya yang keras.


Menurut pemimpin KEADILAN Terengganu, Azan Ismail, kecaman Nassuruddin menuduh Pakatan Harapan (PH) mungkir janji manifesto untuk memberi royalti petroleum tidak wajar dikeluarkan pada ketika Perdana Menteri (PM) Datuk Seri Anwar Ibrahim lebih mengambil sikap berunding dalam hubungan antara Persekutuan dan Negeri.


Katanya, pendekatan mengecam atau mengugut tidak sesuai menguruskan hal royalti hasil petroleum Kelantan yang tiada dalam peruntukan undang undang dan malah Pas yang pernah menjadi Kerajaan Persekutuan pada 2020 - 2022 juga tidak pernah memulakan Rang Undang Undang khusus untuk tujuan berkenaan.


Oleh itu, katanya, tuntutan hanya boleh dibuat secara berunding atau merayu kepada Kerajaan Persekutuan.


"Tuntut (keras) pendekatan sangat salah kerana kedudukan royalti perlu disemak dalam undang-undang Persekutuan yang sedia ada.


"Jadi pendekatan menggugut ini sangat tidak kena kerana ia mencerminkan cara yang tidak berhemah atau bijak untuk berurusan dengan kerajaan pusat," katanya ketika dihubungi Suara Keadilan.


Mengulas lanjut, Azan berkata, berbanding Terengganu, Kelantan tidak mempunyai rekod pemberian royalti, justeru beliau mengingatkan pemimpin Pas untuk lebih berdiplomasi bagi memastikan hasrat itu berjaya.


Katanya, cara 'menghentam' seperti dilakukan oleh pihak pembangkang itu sukar diterima oleh mana-mana pihak.


"Saya yakin tiada kerajaan dalam dunia akan melayan mana-mana pihak yang buat begini.


"Apatah lagi kerajaan Kelantan belum pernah menerima bayaran royalti berbanding Terengganu yang ada dalam perjanjian lama, tetapi (royalti) Kelantan tak pernah muncul," ujarnya.


Terdahulu, media melaporkan, Menteri di Jabatan Perdana Menteri (Undang-Undang dan Reformasi Institusi), Datuk Seri Azalina Othman Said, memaklumkan Kelantan dan Terengganu tidak layak menerima hasil petroleum sebanyak lima peratus.


Hal itu katanya, Akta Laut Wilayah 2012 menetapkan bahawa negeri hanya boleh menuntut hak sehingga tiga batu nautika.


Sementara itu, Perdana Menteri Datuk Seri Anwar Ibrahim merangkap Menteri Kewangan, memperuntuk RM 400 juta sebagai Wang Ihsan kepada Terengganu dan Kelantan.


Kelmarin, MB Kelantan sebagaimana laporan Harakahdaily, mempertikaikan janji PH untuk memberi 20% royalti petroleum. Katanya, janji PH itu dibuat melalui dokumen bertulis iaitu manifasto pilihanraya dan perlu ditunaikan. Bagaimanapun beliau tidak menyatakan manifesto Pilihan Raya Umum ke 14 atau 15 yang mengandungi janji berkenaan.

Manifesto PRU 15 Pakatan Harapan sudah tentu tidak boleh ditunaikan kesemuanya kerana kerajaan yang terbentuk bukanlah kerajaan PH tetapi Kerajaan Perpaduan yang mengandungi 19 parti politik.



 

No comments: