BERTARUNG DENGAN YU JAWAPAN BODO




 Serius, aku tak ambil tahu isu banglo abang Sanusi tu. Aku cuma jawab soalan orang berkenaan gaji offshore je. Aku pun dah malas nak ulas lagi pasal dia. Tapi bila baca berita ni, aku tak boleh nak tahan la. Part bertarung dengan yu dan jerung tu memang tak boleh belah.


Pertama, laut di Malaysia tak ada yu yang makan orang macam filem Jaws tu. Yu bodo ada la. Tu tak makan orang. Kedua, kerja offshore ni keselamatan sangat dititik beratkan. Kalau tak selamat, memang tak boleh teruskan kerja.


Jadi kalau kata bertarung dengan yu tu, memang tak berapa masuk akal sangat la. Jangan samakan kerja dasar laut tu macam masuk ke dalam hutan dan bertarung dengan harimau. Lain situasinya.


Tak mungkin pekerja akan dibenarkan menyelam kalau terdapat jerung berhampiran (kalau kerja luar negara la). Kalau jerung datang dekat masa kerja tengah dijalankan pun, dah tentu pekerja itu akan disuruh berundur dulu.


Lagi pun, kalau pun diketahui memang ada jerung dalam laut tu, mesti ada langkah keselamatan yang diambil oleh syarikat sebelum tugas dimulakan. Tak ada syarikat yang akan biarkan pekerjanya cedera masa kerja sebab ia akan jejaskan reputasi syarikat sekali gus merosakkan bisnes mereka.


Aku tak kata Sanusi menipu tentang kerja abangnya tapi yang aku nak jelaskan, Sanusi ni terlebih sangat khayalannya. Mungkin betul dia berhalusinasi. Tu yang dia boleh terfikir macam babak dalam filem Hollywood tu. Guane boh?


 

Raja Gelap 


.


No comments: