GANTIAN/GERAN PENDAPATAN RM 1500 GANTI i-SINAR, TAHNIAH DS ANWAR, SOLUSI ITU TEPAT !


May be an image of 1 person, sitting and text that says "Anwar Ibrahim @anwaribrahim freemalaysiatoday.com Beri bantuan RM1 RM1,500 sebulan kepada B60, Anwar beritahu kerajaan"


1- Tadi sempat melihat laporan di Video Malaysiakini, Antara cadangan Ds Anwar bagi menggantikan i-Sinar adalah gantian Pendapatan RM 1500 sepanjang PKP bagi menggantikan cadangan I-Sinar, Bagi aku ini satu solusi yang tepat dari PH..

2- Dan Ds Anwar berulang kali kata, Apa yg ditawarkan PN dalam pakej Pemulihan bukan Penyelesaian, Memang benar..Ds Anwar sebut dengan Jelas seperti yang aku tulis sebelum ini, Tidak sepatutnya wang dan dana hari tua rakyat digunakan untuk menampung hidup.. Dan Ds Anwar sebutkan 70% dari rakyat punyai simpanan bawah RM 10 ribu.. Bagi aku idea i-Sinar ini bukan saja Populis..Tetapi tidak bertanggungjawab..

2- Alhamdulillah, Apa yang aku bangkitkan sebelum ini cadangan Model German dan Singapura dan mempersoalkan idea Populis Najib Razak dan Idea Kerajaan PN, Akhirnya dicadangkan Ds Anwar petang tadi..

3- Idea yang diutarakan Ds Anwar adalah mirip Geran Pemulihan COVID-19, rakyat Singapura dan penduduk tetap yang layak berusia 21 tahun dan ke atas akan menerima sehingga S$700(RM 2100) dan S$500 Bagi yang kehilangan pendapatan bawah kadar 50%.. Ia termasuk kelompok SIRS yang bekerja sendiri.. Ia dilaksanakan selama 6 Bulan dan ditambah 3 bulan disember lalu..

4- Sebelum ini ramai yang pertikai Cadangan dan Solusi yang aku cadangkan ini.. bagi aku ia mampu dilaksanakan dan lebih bersasar kepada yang benar benar hilang Pedapatan.. Aku dah lampirkan Infografik Gantian Pendapatan ini sejak belanjawan 2021 Disember lepas..

5- Aku dah sebutkan, Tidak mustahil Kerajaan mampu membayar gantian Pendapatan, Atau Geran mudah tunai RM 10 Ribu seorang pun, Jika kaedahnya Bersasar.. Kerajaan boleh meminjam dari Dana awam seperti KWSP mahupun KWAP.. Jika satu Juta dapat RM 10 K ,Baru RM 10 Billion jauh lebih kecil dari suntikan Fiskal awal RM 45 Billion awal tahun lepas..

6- Jika PH dah mula keluar dari bayangan dan Idea Populis Najib Razak, dari sudut Politik nya ianya tepat dan Realistik biarpun aku masih berbeza dalam isu Moratorium..Seperti aku sebut sebelum ini, Jika PH bijak..Ini masanya PH tawarkan Solusi dan penyelesaian Berbeza, Najib sudah terperangkap dengan permainannya sendiri, sama seperti Mahiaddin..

7- Apapun Tahniah Pakatan Harapan dan Ds Anwar.. Description: 🙂

Ipohmali

 

No comments: