TAK HABIS DENGKINYA MAMAT NI...


BOB KELNANG


Sejarah adalah sesuatu yang pernah terjadi... kita tak boleh nak amik sejarah yang bagoosh sahaja... sejarah yang tak bagoosh kita abaikan... itu bukan caranya... sejarah nih takder sisi... semua sisi adalah sejarah... dan tidak ada apa yang patut dimalukan dengan sejarah... benda dah pernah terjadi..

Malayan People Anti Japanese Army (MPAJA) adalah satu bahagian dalam sejarah... penubuhan satu unit ketenteraan untuk menentang Jepun... ini berlaku semasa Perang Dunia Kedua... dan ini adalah sejarah...

Persoalan sama ada ianya mempunyai elemen komunis pun bukanlah satu perkara yang kita boleh jadikan penyekat kepada pengetahuan rakyat... rakyat perlu tahu bahawa kita pernah ada unit ketenteraan sendiri yang melawan Jepun... unit ini dari rakyat itu sendiri...

Aku xpaham pasai apa mamat cina sorang ni bising bab MPAJA... setiap kali pun bawak cerita Komunis... setiap kali pun bising kononnya ancaman komunis... pelik aaa... dengki betul dia...

Aku xkata aku sokong komunis... tapi masa ni Malaya masih terjajah... di bawah Inggeris dan Jepun... dan pada masa tu Komunis la yang berjuang untuk menentang penjajah... kepada mamat ni yang mungkin xmo nak menentang penjajah kalu dia dah hidup masa tu... itu masalah dia... mamat ni mungkin spesis yang menyokong penjajah...

Aku kalu masa itu hidup pun rasanya dah kompom akan menentang penjajahan... mungkin jugak aku akan dilabelkan komunis... aku bukan saja anti penjajah... tapi aku anti kepada penjajahan minda oleh puak Kayangan dan Dewa-Dewi... mungkin jugak aku akan diklasifikasikan sebagai pemberontak...

Tafsiran sejarah biasa dibuat oleh orang yang menang.... huhuhuu

#KerajaanGagal

#lobaijilaker

 

harakahdaily.net
Bila nak robohkan tugu Komunis MPAJA di Nilai?
Bagaimana pula dengan tugu Komunis MPAJA? Bila Majlis Perbandaran Nilai mahu bertindak merobohkan tugu Komunis yang juga dibina secara ...

Bila nak robohkan tugu Komunis MPAJA di Nilai?

No comments: