Dedahkan semua projek bukan tender terbuka, tidak kira zaman PH atau PN - Anwar





Ketua Pembangkang, Datuk Seri Anwar Ibrahim menggesa Kementerian Kewangan supaya mendedahkan semua projek kerajaan yang tidak melalui tender terbuka.

Namun pendedahan itu, kata Anwar, mestilah dibuat secara adil tidak kira ketika di bawah pentadbiran Pakatan Harapan (PH) mahupun Perikatan Nasional (PN).

"Saya setuju supaya semua senarai kontrak tanpa tender terbuka dihebahkan kepada awam. Sama ada semasa PH atau PN," katanya di Dewan Rakyat.

Beliau berkata demikian bagi mengulas kenyataan Menteri Kewangan, Tengku Zafrul Tengku Aziz yang mendedahkan sebanyak 101 projek tanpa tender terbuka diluluskan bernilai RM6.6 bilion dalam tempoh 22 bulan.

Bagaimanapun, Ahli Parlimen Baling, Abdul Azeez Abdul Rahim mendesak supaya projek dibawah kerajaan PH didedahkan terlebih dahulu.

Anwar kemudian membalas desakan Azeez itu dengan tajam.

"Saya bukan menteri. Menteri ada di depan saya. Menteri PN ada di depan saya.

"Biar dia yang jawab, pasal apa saya yang nak kena jawab? Saya hanya tanya minta penjelasan," katanya.


No comments: