Anwar dakwa PH, Warisan dan pasukan Dr Mahathir ada 107 sokongan


Anwar dakwa PH, Warisan dan pasukan Dr Mahathir ada 107 sokongan
Pada Selasa, pemimpin PH bermesyuarat bersama Dr Mahathir dan Mohd Shafie. - Gambar fail
KUALA LUMPUR: Presiden Parti Keadilan Rakyat (PKR), Datuk Seri Anwar Ibrahim mendakwa Pakatan Harapan (PH) bersama sekutunya kini mempunyai sokongan 107 Ahli Parlimen di Dewan Rakyat.

Selain kumpulan Ahli Parlimen Parti Pribumi Bersatu Malaysia (Bersatu) yang diketuai Tun Dr Mahathir Mohamad, PH turut mendapat sokongan wakil rakyat Parti Warisan Sabah (Warisan), dakwa Anwar.

Beliau mendedahkan jumlah sokongan yang diperolehi gabungan yang media namakan Pakatan Harapan (PH) Plus itu ketika sesi secara langsung di Facebooknya pada Rabu.

"Kita berkumpul dan kita capai satu persetujuan. Apa pun strategi harus bersama. Pembangkang harus teguh dengan pendirian mereka.
“Sekarang ini 107 (sokongan) dalam kumpulan ini. Dan kita akan mara ke depan dalam satu pasukan untuk pastikan mandat rakyat dihormati.

“Dan kecelaruan, kebobrokan dan rasuah itu dihentikan," katanya.

Pada Selasa, pemimpin PH bermesyuarat bersama Dr Mahathir dan Presiden Warisan, Datuk Seri Mohd Shafie Apdal.

Selepas mesyuarat yang berlangsung selama empat jam itu, hanya kenyataan ringkas dikeluarkan memaklumkan satu keputusan akan dimuktamadkan dalam masa seminggu.

Ada pemerhati dan penganalisis politik yang berpendapat PH Plus gagal mencapai apa-apa persetujuan selepas mesyuarat berkenaan sekali gus memberi bayangan hasrat PH kembali membentuk kerajaan menemui jalan buntu.

No comments: