SCAMMER

 




SCAM

Semalam saya up posting macam mana nak kenal Datuk Seri scammer. Kita check di website Istiadat saja. Yang menipu tak pikir panjang gamaknya. Kalau tipu gelaran, boleh masuk penjara. Sampai 20 tahun pula.

Semalam ada sorang sedara juga DM saya. Dia mintak saya checkkan pelaburan keluarga dia sejak 2009. Sepatutnya dah dapat juta2. Tapi dari satu tahun ke setahun, habuk pun takdak. Set2 ni asyik tukar janji saja.

Saya pun tengok la apa bendanya. Pelaburan Dana Wang Asing katanya. Anjuran BNM, Penaungnya Tun M dan berderet Tan Sri, Datuk Seri, Dato2 jadi Jawatankuasa. Pulangan masuk RM2000 boleh jadi berjuta2.

Satu saja saya nak bagi tips mengenai SCAM ni.

“If things are too good to be true, it simply is! Too good to be TRUE!”

Maknanya, kalau janjinya bulan bintang, anda skeptikal lah, tarik la handbrake. Jangan la percaya.

Kalau macam tu senang nak buat duit, takde la orang merempat sana sini. Ramai dah kaya raya belaka. Boleh rilex saja. Takyah susah payah bekerja.

Apa pun, kalau terima apa2 tawaran bulan bintang, TABAIYUN dulu. Google pun cukup.

Dalam 1 minit saya check, saya dapat info the so called Fund Manager tu memang ada kes menipu. Kena penjara dah pun. Yang heran dia pun dapat title Datuk. Tak tahu la betoi ka tipu.

Makanya, sama2 kita peringat kawan dan sedara mara. Scammer ni merata2. Jangan mudah percaya. Tambah melibatkan duit pula.

Masa tengah ekonomi merudum ni, cash kena pegang. Jangan sewenang2nya lepaskan. Tambah untuk pelaburan bukan2.

Patutnya kita berjimat, bukan campak duit nak jadi jutawan.

Salam hormat,

Liyana Marzuki 

 

No comments: