MEMBANTU ORANG YANG MEMERLUKAN - STEVEN SIM












Steven Sim Chee Keong 沈志 

418m7ha8aons4uo9c7r1hd9  · 

Empat tahun yang lepas Vijay kena accident dan kakinya menjadi lumpuh.

Anaknya Prakesh, 17 tahun dan Prema, 14 tahun masih bersekolah.

Vijay seorang bapa tunggal. Dialah ayah, dialah ibu.

Mereka sekeluarga hidup dengan pampasan SOCSO sebanyak RM1500 sebulan. Tiap-tiap bulan ubat-ubatan saja sudah RM500.

Memang hidup susah. Kakinya kadang kala sakit, setiap hari kena makan ubat penahan sakit. 

Minggu lepas, seorang kawan Vijay cadangkan agar dia call saya.

Semalam, balik saja dari Parlimen saya terus ke rumah Vijay.

Sedih tengok keadaannya. Anak-anaknya semua baik-baik. Prakesh nak jadi chef, Prema nak jadi doktor. 

Saya bagitau Vijay saya akan bantu dia modify kereta Vios lamanya agar sesuai dipandu OKU. Segala kos nak modify kereta itu, saya akan tanggung. 

Lepas ni, bolehlah dia bergerak tak perlu bergantung kepada kawannya yang lain. Kalau ada rezeki dia boleh pandu Grab.

Saya juga berikan RM5,000 kepada Vijay sebagai bantuan beli ubat-ubatan dan meringankan beban kos sara hidup. Dia kata dia ada sedikit hutang dengan orang lain. Saya harap pemberian kecil ini bolehlah beri ruang Vijay bernafas sikit. 

Selain itu, saya minta kebenaran meletakkan anaknya Prakesh dalam program Anak Angkat YB. Itu bulan-bulan saya bagi RM100 kepada anak angkat saya.

Syukur, ayah dan Prakesh terus bersetuju. Maka bertambah meriahlah keluarga besar kami dengan seorang lagi anak angkat. 

Kawan-kawan, hidup ini kadang kala ada derita sakitnya. Saya tak mampu kurangkan kesakitanmu, tapi saya sudi mengharunginya bersama-samamu. Jangan putus asa. Kita jalan teruih! 

 

No comments: