KISAH KELAKU JABATAN AMAL...KONONNYA HEBAT SANGAT TETAPI KELAKU KELAUT

 



Nor Hadi  Mohammad



Semua orang tau bila berlaku bencana Jabatan Amal antara yang terkehadapan untuk menghulurkan bantuan. Aku sendiri pun masih ramai kawan² dalam Jabatan Amal dan tak sedikit doa yang aku kirimkan utk mereka yang terlibat dengan misi banjir kali ini.


Tapi bila kau sarung baju Jabatan Amal, itu bukan 'lesen' untuk merendah-rendahkan orang lain.


Pengalaman hari ni buat kerja cuci rumah mangsa banjir di Bukit Lanchong, ada geng Jabatan Amal bising² jumpa aku minta alih khemah urus setia NGO kami yang tak mengganggu sesiapa pun. Kononnya ada ramai lagi group dia nak keluar masuk. Aku tak faham apa motif dia nak 'tunjuk kuasa' kat situ.


Lepas tu masa Adam Adli SEDANG bagi taklimat pada sukarelawan, ada satu lagi group Jabatan Amal naik Hilux berhenti sebelah, kemudian yang berdiri ramai² kat belakang dok menganjing jerit-jerit "Allahumma Solli 'Ala Muhammad!" berulang-ulang kali depan muka kawan kita, lepas tu gelak². Nak menganjing orang tapi guna nama nabi. Langsung tak reti nak hormat pihak lain yang sama² buat amal kebajikan.


Aku bukan reka cerita, ada beratus mata yang menjadi saksi kejadian.


Orang-orang jenis macam ni memang dia rasa kunci syurga tu dah ada dalam tangan. Padahal masa giliran nak masuk neraka tu nama dia antara yang awal kena panggil.


Apa pun aku tetap puji dan berterima kasih dengan anggota² Jabatan Amal lain yang berakhlak mulia, bekerja keras dan ikhlas bekerja. Cuma segelintir anggota yang berperangai taik merosakkan nama baik Jabatan Amal minta tolong tegur supaya tidak berlaku lagi di masa hadapan.


No comments: