UMNO KENA BERUBAH KALAU TIDAK MAHU SUSAH.


Mohd Zulaimi Kazim


TSMY sedang berusaha memperkasakan PPBM. PPBM mesti nampak kuat bg memastikan jumlah kerusi yang mereka nak boleh capai sebab saingan mereka adalah Umno.

Beliau mesti lemahkan Umno dan antara organ yang digunakan utk lemahkan Umno adalah kalanangan menteri-menteri Umno. Menteri-menteei Umno nampak mereka makin selesa sebagai menteri jadi sebarang usaha nak pecahkan Umno dr PN akan dipertahan mereka... akhirnya Umno makin menggelusur ke belakang.

Umno mahu atau tidak mahu kena bertembung dgn PPBM dlm perebutan kerusi sbb dlm PRU14 dulu kebanyakan kerusi Umno berdepan dgn PPBM tp PPBM menang sedikit shj. Namun MP Umno seramai 13 orang pula lompat masuk PPBM menjadikan kerusi PPBM bertambah. Saya tak fikir Umno akan serah kpd PPBM semudah itu. Pemimpin2 Umno yg terpalit dgnnkes mahkamah pun rasa tidak selamat apabila Najib dijatuhi hukiman bila didapati bersalah dlm kes SRC.

Mungkin PRU13 berlaku 3 penjuru? Kedudukan sekarang hampir pasti berlaku. Kalau 3 penjuru, ledudukan sama rata antara PH, BN dan PN.

Kalau Umno nak pilih jalan selesa adalah dgn bekerjasama dgn PH khususnya Anwar. Kes2 pemimpin mereja dgn Mahkamah tetap berjalan walau mereka bersama PH namun mereka akan mendapat laluan muda utk mengekalkan kerusi yg mereka menangi pd PRU14... anggita PH lain tiada halangan bahkan mereka juga akan dpt kongsi pengagihan kerusi-kerusi yang dimenangi Pas dan PPBM.

Kalau Umno pilih untuk bersama PH sdh tentu dpt kerajaan Pusat dan sekurang-kurangnya 3 negeri Melaka, Johor dan Perak.

Peluang PRU15 pun sudah ada 60%. Soal siapa yg akan jd PM dlm gabungan ini kita lihat kpd kepimpinan, pengalaman, perhubungan antarabangsa dan disenangi semua pihak.


No comments: