Sumber dakwa Adun Ijok dapat sokongan majoriti ganti Amirudin jadi MB Selangor





Sumber mendakwa majoriti Adun Selangor menyokong Idris Ahmad (kiri) menjadi pengganti Amirudin Shari.
PETALING JAYA: Sumber yang dekat dengan PKR berkata, pihak yang merancang menggulingkan Amirudin Shari mendakwa mempunyai majoriti mencukupi untuk mengangkat Adun Ijok, Idris Ahmad sebagai menteri besar Selangor.
“Setakat ini, Idris cukup sokongan untuk diangkat sebagai menteri besar, Adun PKR yang pro-Mohamed Azmin Ali memang tidak sokong Idris dan menyokong Amirudin.
“Adun DAP boleh dikatakan secara keseluruhan sokong Idris, 4 Adun PPBM masih berbelah bahagi dan pihak Amanah pula setakat ini ramai bersetuju dengan Idris,” katanya kepada FMT hari ini.
PKR mempunyai 28 kerusi, DAP (13), Amanah (5), PPBM (4), Barisan Nasional (5) dan PAS (1) daripada keseluruhan 56 kerusi di Dewan Undangan Negeri (DUN) Selangor.
Pergolakan politik di Selangor bermula apabila Amirudin cuba meminda enakmen negeri yang mewajibkan remaja 18 tahun ke bawah perlu mendapat kebenaran “ibu dan bapa” sebelum memeluk Islam, kepada “ibu atau bapa”.
Ia disusuli usaha menggulingkan Amirudin atas dakwaan Adun Sungai Tua itu tidak mampu memimpin Selangor dan beliau cuba menyingkirkan Speaker DUN Selangor, Ng Suee Lim yang menangguhkan sidang DUN sebelum rang undang-undang penukaran agama kepada Islam sebelah pihak dibentangkan.
RUU itu dikatakan mendapat sokongan istana atas saranan Majlis Agama Islam Selangor.
Idris dikatakan Adun paling berpengalaman dan sesuai menjadi menteri besar, serta didakwa mendapat restu Presiden PKR, Anwar Ibrahim.
Amirudin pula dikatakan hanya mempunyai sokongan 13 Adun PKR, manakala wakil rakyat Amanah dan PPBM masih berbelah bagi.
Jun tahun lalu, Idris antara Adun Selangor yang disebut-sebut akan menggantikan Azmin selepas beliau menerima pelantikan sebagai menteri hal ehwal ekonomi.
Hari ini, sumber yang dekat dengan PKR mendakwa setakat ini, majoriti Adun Selangor sepakat memilih Idris dan nama lain akan dipertimbangkan sebagai alternatif, jika pihak istana menolak Idris.
“Setakat ini, kita hanya tetapkan satu nama, iaitu Idris untuk diangkat kepada Tuanku, tidak ada nama lain. Kecuali apabila pihak Istana tidak bersetuju, baru kita cadang nama lain, tapi majoriti sepakat memang hanya satu nama setakat ini.”
Sementara itu, seorang exco kanan, Haniza Talha ketika dihubungi FMT menyifatkan cubaan menggulingkan Amirudin sebagai tindakan tidak bertanggungjawab.
Katanya, isu peralihan kuasa menteri besar tidak dibincangkan Adun dan exco Selangor kerana hubungan mereka kini dalam keadaan baik.
“Saya rasa ini cubaan pihak yang tidak bertanggungjawab mahu ambil kesempatan. Kita sekarang sibuk memberi fokus untuk pembangunan negeri.
“Dalam kalangan Adun PH dan exco sendiri, tiada apa-apa isu. Kami sekarang sedang fokus untuk Belanjawan negeri. Saya harap pihak yang cuba memainkan isu ini berhenti dan fokus kepada pembangunan kawasan masing-masing yang telah diamanahkan.”

No comments: