TUN M CADANG BINA PROTON 2 JIKA GAGAL DAPATKAN KEMBALI PROTON APABILA PH BERKUASA

mahathir-proton


Oleh:Amiruddin Ahmad


Tun M, pengasas PROTON bercadang membina PROTON 2 jika gagal mendapatkan kembali PROTON yang diasaskannya jika PH berjaya menguasai Putrajaya.

Beliau yang membayangkan demikian selepas mendapati bahawa keadaan ekonomi yang semakin parah itu , menyebabkan PROTON yang dasakannnya di jual kepada sebuah gergasi kereta negara China Zhejiang Geely Holding Group (Geely).

"Jika saya tidak dapat mengembalikan Proton, saya akan membina PROTON ke 2", demikan jelas beliau dalam satu forum mengenai pelaburan China di Malaysia.

"Kita perlu ingat bahawa idea membina sebuah lagi kereta nasional seperti PROTON adalah kerana kita sudah mempunyai kepakaran dalam kejuruteraan dan kemampuan membinanya"

"Bagi PROTON, sesetengah syarikat yang digunakan sudah mempunyai kepakaran dalam menyediakan alatan bagi PROTON"

" Kereta memerlukan 4000 peralatan dan ini memberikan peluang kepada pembuatnya". Namun syarikat yang membekalkan peralatan ini kemudiannya terpaksa ditutup perniagaannya"

Beliau berkata , tidak ada sebuah negara membangun yang dapat membina syarikat kenderaan seperti PROTON dimana kualitinya begitu baik seperti PROTON  disesebuah negara membangun lain.
Mengulas lanjut, beliau berkata negara kita mempunyai kepakaran dan kejuruteraan membina dari A hingga Z dan kini mereka ini bakal hilang pekerjaan.Beliau mengasaskan PROTON pada tahun 1983.





No comments: