AMK Persiap Jentera Pilihan Raya




PETALING JAYA 30 MEI : Angkatan Muda Keadilan (AMK) bakal menggerakkan jentera pilihan rayanya seawal Jun ini bagi mendepani arus Pilihan Raya Umum ke-13 yang bakal diadakan tidak lama lagi.

Walaupun masih belum diputuskan mana-mana kawasan yang perlu diberikan tumpuan oleh sayap parti itu, namun perbincangan awal mengenainya sudah dibuat.

“Jentera Angkatan Muda Keadilan ini akan kita gerakkan di semua kawasan tumpuan di mana masih lagi belum dimaklumkan oleh pimpinan pusat tetapi saya dan pimpinan pusat telah berbincang.

" Jentera khususnya Angkatan Muda Keadilan akan disiapkan dahulu. Pada peringkat pertama ini, ia dilakukan di kawasan yang mana kita bertanding,” kata ketuanya, Shamsul Iskandar Md Akin kepada pemberita selepas mempengerusikan mesyuarat AMK di Ibu Pejabat PKR, di sini semalam.

Menurut beliau, tumpuan akan diberikan kepada kawasan yang ditandingi oleh calon AMK selain calon PKR di seluruh negara.

Jelasnya, perbincangan mengenainya telah dijalankan dengan pimpinan pusat biarpun belum dipastikan secara khusus kawasan mana yang akan ditandingi.

Berdasarkan perkembangan semasa, AMK menjangkakan PRU ke-13 akan diadakan dalam masa terdekat iaitu kemungkinan pada Julai ini.

Ujar Shamsul, AMK akan membantu semua calon Pakatan Rakyat khususnya PKR yang bertanding bagi mengekalkan kerusi Parlimen dan Dewan Undangan Negeri (DUN) selain calon lain bagi meraih kemenangan pada PRU ke-13 nanti.

Katanya, gerak kerja itu akan dilakukan jentera AMK yang akan memberi tumpuan khusus di semua negeri termasuk di Sabah dan Sarawak bermula Jun ini.

Selain itu jelasnya, AMK juga akan mengenal pasti individu dari angkatan itu yang akan diketengahkan sebagai calon di peringkat Parlimen atau DUN.

“Kita (juga) akan buat tapisan dan saringan kerana kita mahu kekalkan rekod bahawa calon-calon Angkatan Muda Keadilan yang bertanding dan menang kita kekalkan dan istiqamah bahawa calon Keadilan yang menang tidak ada seorangpun yang melompat parti,” katanya.

Bagi tujuan itu, katanya, AMK telah memilih 18 Jun ini supaya semua jentera pilihanraya AMK dan bakal calon dapat dihimpunkan untuk satu program khas iaitu sehari sebelum konvensyen pilihan raya PKR yang dijangka diadakan pada 19 Jun.

Jelasnya, AMK juga akan memastikan segala hubungan dan jaringan yang berkaitan dengaan angkatan itu diberikan tumpuan khusus seperti golongan profesional muda.

Satu pertemuan khusus anjuran AMK telah diadakan semalam di antara kumpulan itu dengan Ketua Umum PKR, Datuk Seri Anwar Ibrahim.

Pada pertemuan itu, golongan profesional muda ini diberi peluang untuk bertukar pandangan dan berbincang mengenai isu semasa.




No comments: