BERKURUN NAK SUBSIDI. TAK MALU KA.. BANGSA LAIN TAK DAPAT SUBSIDI.


 Betul ke walaun miskin? Betul ke 𝗿𝗶𝗻𝘁𝗶𝗵𝗮𝗻 walaun yang hidup makin susah sekarang? Sebab yang ternampak, majoriti walaun adalah 𝗷𝘂𝘁𝗮𝘄𝗮𝗻 sekarang ni.



Kenapa aku kata jutawan, sebab bila kerajaan nak tarik subsidi atau kenakan cukai tambahan pada kumpulan 15% teratas, 𝘄𝗮𝗹𝗮𝘂𝗻 𝘆𝗮𝗻𝗴 𝘁𝗲𝗿𝗹𝗲𝗯𝗶𝗵 𝗺𝗲𝗻𝗴𝗲𝗹𝘂𝗵.


Subsidi petrol RON95 akan ditarik daripada kumpulan 𝗺𝗮𝗵𝗮𝗸𝗮𝘆𝗮 atau 𝘄𝗮𝗿𝗴𝗮 𝗮𝘀𝗶𝗻𝗴. Kalau walaun marah, itu maknanya walaun 𝗴𝗼𝗹𝗼𝗻𝗴𝗮𝗻 𝗺𝗮𝗵𝗮𝗸𝗮𝘆𝗮. Ke walaun sebenarnya 𝘄𝗮𝗿𝗴𝗮 𝗮𝘀𝗶𝗻𝗴?


Yuran 𝗦𝗕𝗣 dan 𝗜𝗣𝗧𝗔 lebih tinggi akan dikenakan pun hanya kepada T15. Bila walaun merintih itu maknanya pendapatan walaun 15% 𝘁𝗲𝗿𝘁𝘁𝗶𝗻𝗴𝗴𝗶 la kan?


𝗖𝘂𝗸𝗮𝗶 𝗱𝗶𝘃𝗶𝗱𝗲𝗻 dikenakan kepada dividen yang lebih RM100,000. Untuk dapat dividen sebanyak tu, dengan ambil kira dividen secara am 5%, seseorang itu perlu ada simpanan sebanyak RM2,000,000.


Kalau walaun kecoh pasal cukai dividen ni, maknanya walaun jutawan la kan? Ada simpanan sampai 𝗹𝗲𝗯𝗶𝗵 𝗱𝘂𝗮 𝗷𝘂𝘁𝗮 𝗿𝗶𝗻𝗴𝗴𝗶𝘁. Dah jutawan pun nak kata susah lagi?


Lebih dari tu, walaun masa PN memerintah dulu bukan main lagi miskin. Sampai menangis, tiap hari meroyan 𝗻𝗮𝗸 𝗸𝗲𝗹𝘂𝗮𝗿𝗸𝗮𝗻 𝗞𝗪𝗦𝗣. Tiba sekarang dah jutawan.


Kan tu maknanya 𝗠𝗮𝗱𝗮𝗻𝗶 𝘁𝗮𝗱𝗯𝗶𝗿 𝗻𝗲𝗴𝗮𝗿𝗮 𝗱𝗲𝗻𝗴𝗮𝗻 𝗲𝗹𝗼𝗸. Dari miskin, nak keluarkan KWSP sampai boleh ada simpanan RM2 juta. Hebat betul Madani. Dalam masa kurang 2 tahun ni, beribu walaun 𝗯𝗲𝗿𝗷𝗮𝘆𝗮 𝗷𝗮𝗱𝗶 𝗷𝘂𝘁𝗮𝘄𝗮𝗻 Guane boh?


 

Raja Gelap II 


.