Baby Shima, Zunar bersatu dedah kisah ‘penunggang agama’ dalam lagu baharu


 Penyanyi dangdut tanah air, Baby Shima dan kartunis politik, Zunar bekerjasama untuk lagu baharu yang menangani isu hangat mengenai 'penunggang agama' di Malaysia. – Gambar kombo, 20 April 2024

Baby Shima, Zunar bersatu dedah kisah ‘penunggang agama’ dalam lagu baharu

Lagu satira 'Cari-Cari Salah' menandakan penampilan sulung kartunis veteran itu sebagai penulis lirik

 
7:08 PM MYT



KUALA LUMPUR – Penyanyi dangdut tanah air, Baby Shima dan kartunis politik, Zunar membuat kejutan apabila berkolaborasi untuk single muzik bertajuk ‘Cari-Cari Salah’ (Mencari Kesalahan).

Lagu itu yang dipersembahkan oleh artis baharu Indonesia, Novita All mula ditayangkan di saluran YouTube rasmi Baby Shima pada Jumaat lalu (19 April).

Zunar ketika ditanya mengesahkan, ini adalah percubaan pertamanya sebagai penulis lirik, sambil menambah lagu tersebut diilhamkan oleh salah satu ilustrasinya.

Tidak seperti kebanyakan lagu dangdut bertemakan cinta, Cari-Cari Salah mengupas tentang isu sosial, mengambil idea terhadap masalah kemunafikan agama.

Sifat lagu yang berunsur politik jelas dalam liriknya, yang ditulis oleh Zunar atau nama sebenarnya Zulkiflee Anwar Haque.

“Lagu ini memang khusus ditujukan kepada golongan munafik agama, mereka yang mengajar sesuatu perkara tetapi mengamalkan yang lain.

“Ini bukan tuduhan kepada individu-individu agama secara keseluruhan. Mereka layak dihormati, tetapi ini ditujukan kepada mereka yang berpura-pura bertakwa.

“Dalam pengamatan saya, Malaysia mempunyai individu-individu seperti itu (penunggang agama),” katanya ketika dihubungi Scoop.

Lirik lagu tersebut mengkritik sikap munafik, terutamanya memfokuskan kepada individu yang secara luaran menampilkan perwatakan alim tetapi melakukan perbuatan bertentangan.

Mereka digambarkan sebagai ‘hakim’ yang sentiasa mencari kesalahan orang lain sambil mengabaikan kekurangan sendiri.

Lirik lagu ‘Cari-Cari Salah’ diilhamkan oleh salah satu ilustrasi Zunar. – Gambar Zunar.my, 20 April, 2024

Zunar turut menyentuh topik keserakahan dan ketidakpercayaan, memperlihatkan walaupun mereka mendakwa mematuhi ajaran agama, individu itu didorong oleh keinginan mementingkan diri sendiri, seperti keinginan berkahwin dengan beberapa wanita walaupun sudah beristeri, dan berbuat demikian atas alasan yang salah.

Menjelaskan mengenai kerjasama yang mengejutkan itu, Zunar mendedahkan bahawa idea tersebut datang daripada Baby Shima (nama sebenar Nor Ashima Ramli) berikutan kontroversi membabitkan tokoh agama tertentu.

Sementara itu, peminat Baby Shima menyedari ada perkataan ‘Walaun’ disebut dalam video berkenaan, ia adalah istilah pejoratif yang biasanya digunakan untuk menggambarkan penyokong “konservatif” Perikatan Nasional (PN).

Di sebalik nada politik, Zunar menekankan bahawa lagu itu mewakili langkah ‘berani’ bagi golongan wanita di Malaysia.

“Banyak wanita menghadapi pelbagai bentuk pelecehan dan berjuang untuk menyuarakan kebimbangan mereka. Ini merupakan langkah yang berani,” katanya. – 20 April 2024

No comments: