Kegagalan ‘Madani’!- PART 2

 



Kegagalan ‘Madani’!


Jika kerajaan tidak menunjukkan tauladan kepimpinan dalam memadam kontroversi, pasti ahli politik taksublah yang akan mempergunakannya

By

 K Haridas

 -

Menteri sepatutnya empati akan ketakutan dan rasa tidak selamat golongan minoriti. Dialog adalah kuncinya dan nampaknya beliau sudah pun terlepas peluangnya. Mungkin baginya, Madani juga hanyalah sebuah slogan politik. Beliau pastinya sedar bahawa terdapat cukup banyak kes undang-undang yang menimbulkan keresahan di kalangan minoriti agama.

Kerajaan ini patut menunaikan janjinya. Melainkan para menteri dan pemimpinnya menunjukkan apa yang diperlukan mereka bagi mendapatkan penghormatan, kepercayaan dan belas kasihan, Madani hanya akan kekal sebagai satu lagi slogan kosong.

Bukanlah sesuatu yang berlebihan untuk pihak kerajaan berusaha untuk mendengar pandangan alternatif. Walaupun tiada apa yang dicapai, sekurang-kurangnya dialog telah berlaku dan kedua-dua pihak mengakui pendirian mereka. Kita tidak mahu pendekatan autokratik dari atas ke bawah, seperti yang berlaku selama beberapa dekad yang lalu.

READ MORE:  The 'Madani' failure!

 

Ia sesuatu yang cukup menyedihkan apabila isu antara agama masih tidak dapat diselesaikan di Malaysia pada hari ini. Seperti yang dihuraikan dengan jelas oleh Profesor Emeritus Osman Bakar dalam kertas kerjanya mengenai dialog antara agama dan tamadun: “Pluralisme etnik dan serantau merupakan isu kontemporari bagi Nabi (SAW) kerana wawasannya adalah, antara lainnya, untuk mewujudkan pluralisme Arab sebagai sebuah model kehidupan berbilang kepercayaan serta etnik yang diasaskan berdasarkan prinsip kerohanian yang boleh dilihat oleh masyarakat masa depan bagi mendapatkan inspirasi.”

Kita mesti beralih daripada hanya seputar agenda anda, saya dan mereka kepada satu bentuk keharmonian, kerana kita berkongsi rasa kemanusiaan yang sama. Inilah bentuk kepimpinan yang kita harapkan daripada kerajaan Madani ini.

Kegagalannya dalam menguruskan isu ‘stokin’ baru-baru ini menunjukkan kepada kita berapa ramai sebenarnya daripada mereka yang benar-benar komited kepada visi Madani. PM sendiri secara peribadi harus mengadakan latihan lanjutan untuk menteri-menterinya dalam hal ini.

Jika kerajaan tidak menunjukkan kepimpinan dalam menguruskan isu-isu sebegini, ia seakan samalah menyerahkan negara kepada golongan pentaksub dan ahli politik yang bodoh untuk menguruskannya. Mereka ini langsung tidak mempunyai isu yang relevan untuk diperjuangkan kepada semua rakyat. Sebaliknya, mereka hanya berselindung di sebalik topeng agama dan mendedahkan kemunafikan mereka.

Soalan utama untuk kita tanyakan ialah, adakah Madani itu sesuatu yang benar?!

K Haridas
Editor bersama, surat berita Aliran
15 April 2024

Terjemahan oleh: Zikri Rahman

The views expressed in Aliran's media statements and the NGO statements we have endorsed reflect Aliran's official stand. Views and opinions expressed in other pieces published here do not necessarily reflect Aliran's official position.

AGENDA RAKYAT - Lima perkara utama

1.    Tegakkan maruah serta kualiti kehidupan rakyat

2.  Galakkan pembangunan saksama, lestari serta tangani krisis alam sekitar

3.  Raikan kerencaman dan keterangkuman

4.  Selamatkan demokrasi dan angkatkan keluhuran undang-undang

5.  Lawan rasuah dan kronisme

 

No comments: