BERSIH BERDEMO KE PARLIMEN SELASA INI TUNTUT #REFORMASI100PERATUS


Bersih akan berarak ke Parlimen pada Selasa ini bagi mendesak kerajaan melaksanakan reformasi legislatif.


Dalam hantaran di media sosial, Bersih berkata demonstrasi itu merupakan aksi pertama kempen #Reformasi100Peratus mereka.


Dalam hantaran sebelumnya, gabungan itu berkata kempen itu akan membangkitkan mereka ingin “mengingatkan” kerajaan berkenaan tiga reformasi.


Pertama adalah untuk menambah baik perlindungan terhadap pemberi maklumat dan membuka akses terhadap maklumat kerajaan.


Kedua adalah had tempoh untuk jawatan perdana menteri, yang merupakan sebahagian daripada manifesto pilihan raya PH.


Ketiga adalah berkenaan Akta Hasutan, selaras dengan janji pilihn raya PH untuk menyemak semula dan memansuhkan undang-undang yang dilihat zalim.


Kerajaan sebelum ini telah menubuhkan jawatankuasa untuk memilih dan menggabungkan manifesto parti-parti yang termasuk dalam kerajaan.


Bagaimanapun, hasil jawatankuasa itu tidak dibentangkan kepada umum setakat ini.


Dalam hantaran hari ini, Bersih menggesa orang ramai untuk menyertai demonstrasi itu yang akan bermula di Tugu Negara pada jam lapan pagi Selasa ini, dengan mengenakan pakaian berwarna hitam atau kuning.


Timbalan Pengerusi Bersih Wong Yan Ke mengesahkan dengan Malaysiakini bahawa mereka merancang untuk berarak ke Parlimen dan menyerahkan memorandum berkenaan gesaan itu.


Dewan Rakyat akan memulakan sidang pertama untuk tahun ini pada Isnin ini, dengan Yang di-Pertuan Agong baru, Sultan Ibrahim Sultan Iskandar akan menyampaikan titah diraja.


Sumber – https://m.malaysiakini.com/news/697183


https://shahbudindotcom.net/2024/02/24/bersih-berdemo-ke-parlimen-selasa-ini-tuntut-reformasi00peratus.html



No comments: