LAWAK BILA MENANG

 


Ada walaun kata Samsuri lebih layak jadi PM sebab menang PRK Kemaman dengan majoriti yang lebih besar dari DS Anwar di Tambun ke? Walaun tak habis buat lawak antarabangsa, kan?


Majoriti dalam undi tu cuma untuk menang pilihanraya je. Untuk jadi PM, menang dengan berapa majoriti undi tak dikira. Yang dikira, berapa MP yang sokong. Kalau menang majoriti satu undi pun, tapi dapat sokongan majoriti ahli parlimen, maka layaklah jadi PM.


Samsuri kalau dapat 100% undi pun, maknanya lawan dia tak dapat satu undi langsung sekali pun, tapi dia tak dapat sokongan majoriti ahli parlimen, tak chukop jumeloh, tetap tak boleh jadi PM.


Lagi pun kita bukan perlu PM yang popular je. Kita nak PM yang berani. Tengok DS Anwar, walaupun asalnya Permatang Pauh, beliau berani bertanding di PD dan Tambun. Tempat asing baginya.


Samsuri berani ke? Cuba suruh Samsuri bertanding di Penang. Atau JB la. Tengok berani tak. Lagipun lawan Samsuri bukan pemimpin utama UMNO. DS Anwar pula lawan Timbalan Presiden Bersatu.


Untuk PRU akan datang, kita cabar Samsuri lawan YB Rafizi di Pandan. Ada berani ke? Ini sembang lebat tapi nak keluar dari tempurung pun tak berani. Lepas tu ada hati nak menganjing.


Lebih dari itu, sekarang dah penggal kedua Samsuri jadi MB Terengganu. Apa kejayaan yang Samsuri dah bawa? Penggal sebelum ini, kerajaan negeri dan pusat dari sama parti. Sepatutnya tak ada alasan negeri tak boleh maju. Tapi maju ke? 


DS Anwar baru setahun jadi PM. Berderet pencapaian DS Anwar. Dari segi ekonomi, FDI, inflasi, keterjaminan makanan dan banyak lagi. Ikutkan, Samsuri tu nak jadi SU Politik PM pun tak layak.


Tak payah banding dengan DS Anwar la. Bandingkan dengan Amirudin Shari, MB Selangor. Tempoh mereka berdua jadi MB sama. Tengok apa yang MB Amir dah capai berbanding Samsuri.


Walaun kena hentikan bermimpi ambil alih kerajaan. Benda tu takkan berlaku. Tunggu je la PRU16 nanti. Untuk masa ni, gesa pemimpin korang untuk majukan negeri yang dorang tadbir dulu.


Buatkan kami yang luar dari 4 negeri walaun ni kagum dengan kejayaan pemimpin korang, baru boleh cerita nak memerintah negara. Guane boh?


 

Raja Gelap II 


.


No comments: