TIONGHUA



Dalam gambar ini namanya “Basuki Tjahaha Purnama”. Bekas Gabenor Jakarta. Beliau sangat popular suatu masa dulu, dikatakan boleh jadi Presiden Indonesia, sebelum beliau dipenjara. 


Beliau dipenjara 2 tahun atas kesalahan BLESPHAMY atau keluarkan kata2 kufur. Apa perkataan kufur yang beliau keluarkan? 


Beliau kata “Pemimpin Islam dengan sengaja menggunakan ayat Quran untuk halang pengundi Islam mengundi calon bukan Islam”. As simple as that, factual belaka ketika itu, tetapi tetap dipenjara. 


Satu benda kita kena tahu, beliau ini berbangsa Tionghua Indonesia. Orang Malaysia cakap bangsa Cina la. Di Indonesia mereka tak sebut Cina sebab pada mereka itu rasis. Mereka guna nama Tionghua untuk kaum Cina di sana. 


Sebab semua masyarakat Cina perlu ada nama Indonesia. Maka nama beliau ialah Purnama. Walau masyarakat panggil dia “Ah Hock” saja. 


Ah Hock inilah calon pertama kaum minoriti yang dicadang menjadi Presiden Indonesia. Tapi nampak gayanya tidak menjadi. Ditentang oleh kaum majoriti. 


Amerika ambil masa 230 tahun untuk Obama jadi Presiden Kulit Hitam Pertama. Indonesia yang memang masyarakat Tionghua nya sudah asimilasi pun, masih tidak boleh terima PM bukan peribumi. 


Di Malaysia, ada politikus dinosaur dengan sengaja nak timbulkan provokasi. Nak angkat non-bumi jadi Perdana Menteri. Kalau boleh secepat mungkin. Tak payah nak ikut negara lain. 


Ini tindakan sengal oleh pemimpin dinosaur yang sepatutnya sudah bersara. Daripada dia tekankan mengenai Impian Malaysia, yang pada saya hanya nak mengangkat anak2nya. Baik la dia bagi pandangan bagaimana nak betulkan dasar. Dasar asimilasi kaum di Malaysia. 


Contoh: Bagaimana nak betulkan jurang antara sekolah vernekular dan sekolah Kebangsaan. Bilamana negara lain di dunia hanya ada satu sistem sekolah sahaja? 


Bagaimana nak betulkan isu geng yang nak status warganegara tetapi tak tahu dan tak mahu langsung berbahasa Kebangsaan?


Itu lagi afdal diberi cadangan. 


Selagi tiada asimilasi pelbagai kaum dalam negara dan pembentukan bangsa Malaysia. Jangan haraplah impian beliau berjaya. Yang merisaukan kenyataan itu akan cetuskan lebih banyak perpecahan. Perlu jaga mulut anda Uncle, jangan sampai cetuskan perang saudara. 


#justsaying 


Salam hormat,

Liyana Marzuki



No comments: