TIDAK SEDIKIT ARTIS DISEKAT DI LUAR NEGARA




Fathi Aris Omar


 Tidak sedikit golongan selebriti disekat atau diancam dek lantang menyuarakan sokongan terhadap perjuangan rakyat Palestin atau mengutuk kekejaman rejim Israel.


Bintang bola sepak Perancis Karim Benzema dituduh terlibat dengan pengganas kerana menyokong penduduk Gaza menerusi media sosial X.com pada 15 Oktober. Tuduhan itu dilempar Menteri Dalam Negeri negaranya sendiri Gérald Darmanin.


Penulis terkenal Adania Shibli turut menjadi mangsa. Pemberian anugerah berprestij LiBeraturpreis untuk novelnya Minor Detail yang dijadual pada 20 Oktober di Pesta Buku Frankfurt ditunda kerana karyanya itu menyokong Palestin.


Begitu juga aktivis alam sekitar terkemuka Greta Thunberg dari Sweden yang menyuarakan sokongan menerusi X.com pada 20 Oktober. Dilabel antisemitik, gadis berumur 20 tahun yang membawa mesej memperjuang alam sekitar diperlekeh golongan pro-Zionis.


Tidak terkecuali penggiat seni tempatan termasuk Endang Hyder. Hanya kerana mendoakan warga Palestin, penyertaan pemain biola berusia 37 tahun ke festival muzik di Belanda pada Disember ini dan awal Januari 2024 dibatal.


Pautan RENCANA LENGKAP di bahagian komen:



No comments: