Anwar perlukan komunikasi strategi lebih baik – namun itu pun tidak mencukupi!- PART 2

 


Ketidaksepadanan antara janji pihak pemerintah dan realiti yang dihadapi juga mencetuskan rasa tidak senang di kalangan rakyat.

Sebagai contoh, kita diberitahu bahawa kerajaan terbuka kepada kritikan dan menggalakkan kebebasan bersuara. Namun, ia juga merupakan satu hal untuk meuar-uarkan bahawa perbezaan pendapat dan perbezaan pendapat adalah amat dialu-alukan. Tetapi sebuah soal lain pula untuk mengharamkan buku dan menyekat laman web yang tidak sepadan dengan sudut pandang mereka yang berkuasa itu.

Percanggahan cara fikir di antara retorik ahli politik dan tindakan mereka ini perlu ditangani. Kerajaan yang menjanjikan pembaharuan dan keterbukaan perlu memberi penjelasan yang lebih meyakinkan kepada orang ramai.

Sememangnya, kerajaan mempunyai banyak penjelasan yang perlu dilakukan mengenai langkah reformasi dalam manifesto pilihan raya mereka yang masih belum tercapai. Ramai yang telah mempercayai janji pilihan raya mereka ini dan tidak sabar-sabar agar wujudnya perubahan positif dalam masyarakat. Mereka telah menantikan kerajaan untuk menangani banyak isu yang tidak diselesaikan sebelum ini.

Sebagai permulaan, kerajaan harus segera memansuhkan atau meminda undang-undang yang menindas seperti Akta Mesin Cetak dan Penerbitan dan Akta Rahsia Rasmi. Juga, menggubal undang-undang untuk menegakkan kebebasan maklumat dan mengawal pembiayaan politik. Serta, perkukuh Akta Perlindungan Pemberi Maklumat dan hidupkan semula Akta Perkhidmatan Parlimen juga.

PM telah menggambarkan dirinya sebagai jaguh menentang rasuah. Ini pastinya sesuatu yang diharapkan oleh orang ramai di Malaysia. Mereka mendambakan dasar pembaharuan serta konsisten dalam perang melawan rasuah.

Jadi, kita tidak boleh menyalahkan orang ramai mengapa mereka kebingungan kerana hanya terdapat sedikit maklumat terkini mengenai skandal besar yang menyelubungi pembuatan kapal tempur pesisir yang masih belum dihantar kepada Tentera Laut. Tiada siapa yang ditahan setakat ini. Tanggapan ini kelihatan tidak baik.

READ MORE:  Foreign policy under Anwar: B minus at best

 

Ia juga tidak kelihatan baik apabila yang bermewahan tidak menerima hukuman setimpal. Bayangkan, beberapa tahun lalu, seorang lelaki yang mencuri seguni petai bernilai RM500 telah dihantar ke penjara selama dua bulan.

Kerajaan perlu melakukan lebih daripada sekadar menambah baik jentera komunikasinya untuk mendapatkan semula kepercayaan orang ramai. Ia perlu memberi tumpuan yang teguh kepada Agenda Rakyat masyarakat sivil dan memenangi semula sokongan orang ramai melalui tindakan, bukan hanya cakap-cakap.

Mustafa K Anuar
Editor bersama, surat berita Aliran
10 September 2023

Terjemahan oleh: Zikri Rahman

The views expressed in Aliran's media statements and the NGO statements we have endorsed reflect Aliran's official stand. Views and opinions expressed in other pieces published here do not necessarily reflect Aliran's official position.

AGENDA RAKYAT - Lima perkara utama

1.     Tegakkan maruah serta kualiti kehidupan rakyat

2.     Galakkan pembangunan saksama, lestari serta tangani krisis alam sekitar

3.     Raikan kerencaman dan keterangkuman

4.     Selamatkan demokrasi dan angkatkan keluhuran undang-undang

5.     Lawan rasuah dan kronisme

Support Aliran's work with an online donation. Scan this QR code using your mobile phone e-wallet or banking app:

No comments: