APABILA DAPAT KUASA, WALAU PUN IKUT ATAP MEMBUATKAN LEBAI LUPA

Masihkah anda ingat dialog ini?
"Kak Wan, Kak Wan kena angkat tangan (sokong RUU355 di parlimen), kalau Kak Wan tak angkat tangan boleh menyebabkan jatuh iman, kalaulah ditakdirkan lepas tak angkat tangan tu mati, kami tanam di jirat".
(Rujui video bertajuk "YDP PAS Shaharuddin Ibrahim: Tak Sokong RUU355 jatuh kafir!).
Seperti biasa, apabila diasak oleh berbagai pihak termasuk amaran untuk disaman, akhirnya telor lebai berkenaan terpelesuk dalam jubah. Beliau memohon maaf kerana 'jual agama' di dalam isu berkenaan. Sebenarnya ramai yang percaya bahawa jika tidak sokong RUU 355 itu boleh membawa ke neraka. Maka, tidak pelik ramai yang berhimpun di padang merbok di tengah2 panas sambil bertakbir. Penjual baju RUU 355 tersenyum lebar. Pak cik dari Kedah yang mengayuh basikal ke KL tersandar bawah pokok di padang merbok sambil mengurut lutut dengan minyak, sesekali tersenyum membayangkan bidadari di syurga.
Hadi pernah membuat sandiwara di Parlimen beberapa kali. Kononnya Hadi bawa usul pindaan akta RUU 355. Beliau diiringi oleh beberapa kumpulan budak2 tahfiz dari beberapa pondok lebai di perkarangan Parlimen dengan membawa berbagai sepanduk. Apa yang Hadi buat? Dia bentang usul, dia minta tangguh sampailah beberapa kali sesi parlimen.
Terlalu banyak mahu cerita tentang sikap lebai dahulu kala, diwaktu lebai tidak diuji dengan jawatan duniawi. Entah berapa banyak duit poket walaun yang mahu ke syurga masuk memenuhi tabung2 milo dalam ceramah RUU 355. Masih ada stiker kereta RUU 355 yang kini telah berkarat masih terlekat di cermin kereta walaun. Sayu hati mahu kenang balik sejarah perjuangan RUU 355 yang dibawa oleh lebai ini. Hudud? Tidak payah sembanglah. Memang telah lama lebai lupakan.
Sekarang lebai adalah sebahagian dari kerajaan tebuk atap. Kuasa ada di tangan lebai bukan di tangan Dap. Apa lagi alasan lebai? Inilah hikmahnya kerajaan PH dikhianati. Jika tidak, siapa tahu muslihat penjual agama ini?
WFAUZDIN NS

No comments: