AUN....JAUHILAH MAKI HAMUN.


Miqdad Zakaria

Maafkan ana sekali lagi..

Seperti mana ana nyatakan semalam tentang hadis melarang seorang mukmin itu dipatuk pada lubang yang sama dua kali.. Ada sesetengah kita masih belum memahami secara jelas hadis tersebut..

Sebenarnya ulamak kita seperti Ibnu Hajar pun dah hurai tentang hadis itu.. Katanya :
“Seorang muslim harus terus waspada, jangan sampai lalai, baik dalam urusan agama mahupun urusan dunianya.”

makna mudahnya..

Seorang muslim itu mesti cerdas.. Jangan mudah lalai.. Nak buat sesuatu itu mesti dengan teliti.. Buat kajian.. Banyak membaca dan bertanya..

Kalau ianya melibatkan urusan dunia.. Kena belajar cara dunia.. Tidak berjaya sekali dalam bidang pertanian.. Jangan pergibtukar bidang angkasawan pulak.. Baikilah kesilapan dulu.. Dan berusaha mencari kelemahan.. Bila dah pasti kesilapan.. Boleh cuba lagi.. Dan lagi.. Sehingga berjaya..

Jika ianya ada kaitan dengan urusan agama.. Samada dalam urusan ibadat atau lainnya.. Kita wajib belajarlah di mana sah dan batalnya.. Kalau dah tahu perkara tersebut boleh membuat seseatu ibadah itu batal.. Janganlah ulangi perkara tersebut.. Baikilah ia dengan baik.. Begitulah seterusnya..

Oh ya..

Begitu juga dalam bab maki bin hamun.. Dah tahu perkara tersebut dosa di sisi agama.. Murka di sisi Allah.. Neraka menjadi tempat pengakhirannya.. Janganlah ulangi perkara tersebut.. Ini tidak.. Duk baca hadis "jangan dipatuk ular dua kali pada satu lubang".. Tapi mulut dan lidah penuh kata nista.. Duk ulang sampai tak tahu malam dan siang.. Ek eleh.. Banyak cantik..!

Engko ingat neraka tu macam lubang ular ke..?

Hi hi..

Selamat Pagi Putraya..




No comments: