SEKALI PEMIMPIN VATERAN DAP SUDAH BERSUARA


PETALING JAYA: Veteran DAP, Lim Kit Siang menyuarakan keyakinan untuk Presiden PKR, Anwar Ibrahim menjadi perdana menteri di bawah perjanjian baru dengan Dr Mahathir Mohamad.
Beliau turut menolak tanggapan DAP dan Amanah mengabaikan Anwar dengan menggesanya menerima perjanjian mencalonkan Mahathir sebagai perdana menteri gabungan itu selama 6 bulan sebelum Anwar mengambil alih jawatan itu.
“DAP dan Amanah tidak pernah mengabaikan Anwar dengan memilih Mahathir, pilihan ini pilihan yang paling berkemungkinan untuk mengangkat Anwar sebagai perdana menteri,” katanya dalam kenyataan hari ini.
Kenyataannya menyusul kenyataan bersama DAP dan Amanah semalam yang satu perjanjian berhubung peralihan kuasa daripada Mahathir kepada Anwar dalam masa 6 bulan akan ditandatangani dalam hitam putih.
Terdahulu, PKR menolak Mahathir sebagai calon perdana menteri PH jika gabungan itu berjaya menawan Putrajaya semula.
Lim berkata, PH membuat kesilapan sepanjang 22 bulan berkuasa dan perlu mengelak mengulangi kesilapan itu jika ia berjaya mengembalikan mandat yang diberikan kepada gabungan itu pada pilihan raya umum ke-14 lalu.
“Selesainya persoalan mengenai calon perdana menteri dan perihal peralihan kuasa di antara Mahathir sebagai perdana menteri ke-9 kepada Anwar sebagai perdana menteri ke-10, satu sistem untuk mencapai persetujuan berkenaan lantikan utama dalam pakatan haruslah dipersetujui.”
Walaupun ia dapat diselesaikan, katanya, tiada jaminan untuk mengembalikan semula mandat rakyat.
Beliau berkata, PH akan terus bersama sebagai satu unit politik yang bersatu untuk membawa perubahan demokratik dan reformasi institusi kepada negara.

Imej mungkin mengandungi: 1 orang, sut dan teks

No comments: