DOSA PALING BESAR IALAH AMBIL GAJI TAK BUAT KERJA. TU DOSA MAKAN GAJI BUTA



 Minum arak, berdosa. Berzina pun berdosa. Tak puasa pun berdosa. Begitu juga tak solat, tak tutup aurat dan banyak lagi. Semua itu 𝗽𝗲𝗿𝗯𝘂𝗮𝘁𝗮𝗻 𝘆𝗮𝗻𝗴 𝗯𝗲𝗿𝗱𝗼𝘀𝗮.


Tapi ia 𝗱𝗼𝘀𝗮 𝗽𝗲𝗿𝗶𝗯𝗮𝗱𝗶. Ianya antara si pelaku dengan Allah ﷻ. Manakala kita tak layak untuk menilai dosa dan pahala orang lain yang berkaitan dosa peribadi.


Tapi ada jenis dosa lain, yang melibatkan 𝗸𝗲𝗽𝗲𝗻𝘁𝗶𝗻𝗴𝗮𝗻 𝗮𝘄𝗮𝗺. Dan dosa yang ini kita tak boleh nak diamkan. Sebab dosa ini memberi 𝗸𝗲𝘀𝗮𝗻 𝗸𝗲𝗽𝗮𝗱𝗮 𝗺𝗮𝘀𝘆𝗮𝗿𝗮𝗸𝗮𝘁.


Dosa seperti mencuri, rasuah, menipu (𝘴𝘤𝘢𝘮), salah guna kuasa dan banyak lagi. Itu semua jenis dosa yang 𝗺𝗲𝗿𝘂𝗴𝗶𝗸𝗮𝗻 rakyat dan negara.


Termasuk juga dosa adalah perbuatan ambil gaji tapi 𝗸𝗲𝗿𝗷𝗮 𝘁𝗮𝗸 𝗯𝘂𝗮𝘁. Itu juga satu dosa. Sebab gaji dibayar menggunakan dana awam, dengan duit rakyat.


Tapi hebat orang Melayu. Pelaku dosa peribadi selalu 𝗱𝗶𝗰𝗲𝗿𝗰𝗮. Manakala yang dosa melibatkan kepentingan awam pula 𝗱𝗶𝘁𝘂𝗺𝗽𝗮𝗵𝗸𝗮𝗻 𝘁𝗮𝗮𝘁 𝘀𝗲𝘁𝗶𝗮. Mana belajar tu?


Sebab Islam di fikiran Melayu terletak 𝗽𝗮𝗱𝗮 𝗽𝗮𝗸𝗮𝗶𝗮𝗻. Kalau pakaian Islamik, buat dosa banyak mana pun, tetap 𝗱𝗶𝘀𝗮𝗻𝗷𝘂𝗻𝗴. Tapi kalau tak pakai tudung, walau nasihatnya benar, pasti akan dicerca. Itu 𝗜𝘀𝗹𝗮𝗺 𝘃𝗲𝗿𝘀𝗶 𝗠𝗲𝗹𝗮𝘆𝘂. Guane boh?


 

Raja Gelap II 


.


No comments: