BILA YG JUJUR DIANGGAP BOHONG



Siapa yg mudah ditipu atas nama agama?

GOLONGAN RUWAIDIBIDHAH TELAH MUNCUL


Ramai kawan2 saya bila umur 40an mula dekati agama dan tentu mencari ilmu di masjid. Di masjid dipenuhi ‘Ustaz politik’ imej alim dlm seminggu pelbagai kuliah. 


Di situ pemikiran mereka menjadi taksub dan percaya utk mencari syurga hanya dgn parti mereka. Bagi mereka yg sebelum ini hanya seminggu sekali ke masjid, Ustaz politik di masjid2 itulah org yg alim dan hebat dan patut patuh. Inilah yg byk terjadi bukan sekadar kawan2 tetapi dlm talian keluarga.


Sb itu saya sarankan kpd kawan2 jika mendapat hidayah atau ingin dekati Allah terutama mereka yg sedar diri usia 40an bukan lagi utk keseronokkan duniawi sepenuhnya… carilah Guru2 yg bukan di kalangan org politik.


Di mana golongan guru politik itu? Bersepah di merata rata surau2 dan masjid. Hati2 lah golongan ini yg ramai org alim berkata mereka berjiwa khawarij dan takfiri.


Malah begitu ramai penipuan atas nama agama dilakukan mereka. Mereka ini mengeksploitasi ciri2 keislaman seperti bahasa, pakaian atau sesuatu yg menjadi perhatian bagi umat Islam. Akhirnya masyarakat menjadi percaya. 


Akhir zaman byk sekali disebut dlm Al Quran dan hadis mengenai kemunculan golongan Ruwaibidhah.

Golongan Ruwaibidhah kerap disebut dlm hadis, malah Rasulullah SAW mengaitkan ruwaibidhah dgn zaman paling ditakuti.


Rasulullah bersabda, “Akan tiba pada manusia tahun penuh kebohongan. Saat itu, org bohong dianggap jujur. Org jujur dianggap bohong. Pengkhianat dianggap amanah. Org amanah dianggap pengkhianat. 


Ada org bertanya, “Siapa Ruwaibidhah itu?” Nabi menjawab, “Org bodoh yg menguruskan urusan umum.” 


Saya yakin kita sudah berada di zaman dan golongan yg disebutkan Rasulullah saw. Jadi tidak hairan apa yg berlaku kpd senario politik negara.


Gambar sekadar hiasan



No comments: