Hati-hati dengan drug mule yang berkeliaran di-airport.

 

Hati-hati dengan drug mule yang berkeliaran di-airport.

Catatan ini saya tulis pada tahun 2018 semasa berada di Vienna Airport setelah sebulan berkembara di negara-negara Eastern Europe.

Selepas check-in kami mencari tempat yang tiada ramai orang untuk dinner sandwich sardin (sardin lagi!!).

Banyak seat kosong kerana flight kami malam, memang tak ramai travellers di Vienna airport pada masa itu.

Sambil menikmati sandwich sardin, seorang perempuan datang dan duduk sebelah saya, walhal banyak lagi kerusi lain yang kosong.

Dalam hati terlintas takkan ada orang nak mengorat saya dalam umor sebegini 😛(mesti kembang wife saya bila dia baca ni).

InsyaAllah saya tak mudah cair dengan ujian tiga “TA”.

Saya memberitahu rakan-rakan:

“Korang tengok perempuan sebelah saya, mesti dia menyampuk sat lagi. She is up to something.”

Memang betul jangkaan saya kerana perempuan tersebut memulakan perbualan,

“Where are you going sir” tanya wanita tersebut.

“Bangkok, you?” saya bertanya balik secara polite.

“I am going to Colombo, can you help me sir” jawab beliau.

Saya dah agak dan memang dah bersedia memintas persoalan beliau.

“If you are asking for money, i am so sorry i can’t give you any” ucap saya.

Memang dah banyak kali sebagai traveller saya terserempak dengan orang yang tidak dikenali terlalu baik dengan kita.

Mesti ada udang disebalik mee.

“No No sir, i don’t want your money. I want your help to carry some baggage for me”.

Memandangkan saya ke Bangkok dan beliau ke Colombo sudah tentu kami berlainan flight.

Dia nak minta saya tolong bawakan barangan dia melepasi security checkpoint.

Dalam kepala saya, dah sah dia ini seorang professional drug mule.

“You know, it is very dangerous to carry someone’s baggage especially in airports. It could be illegal stuffs you are carrying. You know the consequences, right” saya memberitahu beliau.

“I am not saying you are carrying any illegal stuffs but if someone ask you to carry their baggage through security, would you do it” saya berleter lagi.

Saya nampak beliau diam sahaja dan menarik bag beredar dari situ.

Saya perhatikan beliau mundar mandir, agaknya mencari mangsa.

“Dosa” paling besar di airport adalah membawa baggage orang lain tanpa anda ketahui apa di dalamnya, apatah lagi dari orang yang tidak dikenali.

Terlalu ramai yang sudah terkena tahan dan merengkok dalam penjara atau dihukum mati kerana membawa dadah dari sindiket drug mule ini.

Pernah ada satu tour agency Malaysia meminta tolong seorang dari guest mereka membawa satu barang ke Australia tanpa diberitahu apa barangannya.

Beliau ditahan di airport kerana membawa barangan tersebut berupa Australian dollars melebihi dari had yang dibenarkan.

Adalah elok untuk kita berperangai baik tetapi ada masa perlu berkurang ajar terhadap mereka yang cuba menggunakan kita.

Semoga kisah ini bermanfaat.

Catatan oleh:

Ir.Hj.Zainuddin.Bin.Hj.Omar

FB: Zainuddin Omar

 

No comments: