POLITIK PERKAUMAN BUKAN POLITIK MASA DEPAN

 

"Ini bukan Malaysia yang saya perjuangkan"- Lee Chong Wei

 

Ismardy dan YB Yahaya ceritakan perkara yang sama

 

“Ini bukan Malaysia yang saya perjuangkan," tegas Chong Wei. Tulisan beliau di laman FBnya.

Melihat perkembangan yang meresahkan itu, jaguh badminton negara itu mengimbas kisah pahit manis perjuangannya semasa menentang Lin Dan dalam perlawanan akhir Terbuka Malaysia 2006, dan mahu pembaca menilai erti di sebaliknya.

 

"Saya fikir saya akan kalah apabila ketinggalan pada mata 13-20. Adalah mustahil (untuk menang) menentang lawan paling berbakat dengan kekurangan tujuh mata,"

"Saya letih dan sedih. Saya pandang ke atas dan melihat kepada orang ramai. Sokongan lantang mereka tidak pernah goyah. Kemudian terlihat seorang gadis Melayu, mungkin sekitar umur 8 tahun meletakkan kedua tangan bersama dgn matanya tertutup. Dia berdoa untuk saya.

 

"Di bahagian lain stadium, saya melihat seorang wanita muda India menangis. Saya tidak tahu adakah dia menangis untuk saya? Tetapi saya menganggap itulah yang dia lakukan," tambah beliau lagi.

 

"Sebarkan kasih sayang bukan kebencian!" Saya mahu anak-anak dan cucu saya mempunyai rakan Melayu dan India. Saya mahu mereka berasa selamat di Malaysia, jangan 'bunuh' saat indah Malaysia itu.”

 

Kata-kata Lee Chong Wei di laman FBnya sangat menyentuh hati. Beliau adalah antara sebilangan rakyat Malaysia yg kecewa isu perkauman dimainkan begitu teruk sekali akhir2 ini di negara kita.

Iswardy Morni Official

sewaktu di Sabah, beliau mengatakan politik perkauman bukan masa depan negara.

Seingat saya katanya, " Jika kita mahu berjuang dlm mana2 parti kita mestilah berjuang utk semua kaum. Ia adalah politik masa depan negara. Parti perkauman ini adalah politik sempit yg akan menjerat sesebuah parti apabila pemikiran rakyat lebih terbuka. Ia akn luput suatu hari nanti."

Begitu juga YB Yahaya ... orgnya nampak tenang dan 'humble' tetapi mempunyai pemikiran kritis. Ujar YB Yahaya,"Politik perkauman ini yg lebih membimbangkan soal perpaduan pelbagai kaum. Kita sudah merdeka begitu lama tetapi isu perkauman semakin menjadi jadi.

 

" Berpolitik secara sihat. Politik perkauman ini dimainkan hanya utk melahirkan persepsi bagi menarik perhatian pengundi Melayu khasnya. Sampai bila? Yang paling penting perpaduan tetapi melihat senario akhir-akhir ini saya sangat bimbang dan sedih."

 

Penulis sendiri sudah puas menulis soal perpaduan ini bertahun tahun lamanya sehingga saya dituduh sebagai pembela kaum Cina. Bukan saya membela tetapi fitnah yg sgt jijik ini perlu dihentikan.

Nilai buruk org kita apabila kebaikkan bangsa Cina, bukan ingin diucapkan terima kasih kerana membantu malah dipertikaikan. Yg menulis itu bertaraf Profesor... jelas pemikiran org Melayu walaupun bertaraf Profesor tetapi jika nilai kebencian atau sifat perkauman terlampau ia merosakkan mindanya sendiri.

Sifat rasis ini agama Islam tidak pernah mengajarnya kita jadi begitu. Siapa yang ada dalam dirinya sifat rasis dia bukan belajar dari guru yang betul.

 

NORMAN RADZUAN



No comments: