ASAL BUKA MULUT MESTI MACAM LUPA MAKAN UBAT

 

IBRAHIM MAT ISA


Lagi-lagi muka ketat pak haji ini yang bercakap. Kalau cakap benda lurus tak apa, tapi bila dia buka mulut seolah-olah silap makan ubat, atau terlebih dos ubat. Merapu tak ada titik!

Gini ye haji mereng. Dulu hang kutuk UMNO, hang kafirkan UMNO, sampaikan kelahi merata kampung, tak makan sembelihan, nikah di tangan orang UMNO tak sah, tanam di kubur lain-lain, sembahyang berimamkan orang UMNO tak diterima. Banyaklah kalau nak ditulis!

Sekarang dengan UMNO tu kau berpeluk cium.

Sama juga perjuangkan hudud. Hudud nyawa kami, kami akan laksanakan hudud sebelum ayam berkokok subuh, dan segala macam kecaman terhadap siapa yang halang hudud PAS. Berpuluh tahun menyanyi natang tu saja. Asasnya boleh ke laksanakan hudud dalam tekanan pemerintah sekular?

Akhirnya apa jadi? Dalam muktamar diumumkan siapa yang persoalkan bab hudud itu suara syaitan!

RUU355 tambah lah satu liabiliti kepada PAS. Berjuang bermati-matian dengan gerombolan seluruh negara pakai baju burung ungu. Sementara lebai kampung siap kempen tanam Kak Wan di jirat Cina kalau tak sokong. Wala'un apatah lagi bersemangat gila tuduh orang tu, tuduh orang ni jadi kafir kalau tak sokong RUU355.

Akhirnya apa jadi? Dah diberi peluang masa di parlimen untuk pembentangan, last sekali kau sendiri tangguh!

Kau lupa semua tu?

Soalan aku, adakah ini maksud istiqomah pada pemahaman kau wahai haji mereng?

Atau kau cuma berdiri dengan jubah kembang, serban bak bakul, bercakap macam kakak tua dikikis lidah, guna agama sebagai tunggangan tapi dari segi perjuangan, seolah-olah lelaki mengaku gagah diranjang macam dia sorang ada kote, tapi dapat bini pancut awal.. bini pun lari tinggalkan kau..

Maaflah, tulisan aku ini agak keras dan unsur tidak sihat terpaksa aku hidangkan kerana pada anggapan aku, cara itu sesuai untuk menangkis kenyataan haji mereng macam dia ni.

Cakap konon dialah beristiqomah, padahal dialah jantan lidah bercabang.. cakap tak serupa bikin!

 




No comments:

(function() { var d = document, w = window; w

SYARIKAT RM160B DIASASKAN RAKYAT MALAYSIA, AS YANG UNTUNG?

Syarikat RM160b diasaskan rakyat Malaysia, AS yang untung? Oleh:  Redzuan RF8 Media April 19, 2021 Share Rancangan syarikat e-hailing dan pe...