KENAPA CHINA BEGITU BERANI DENGAN ARMADANYA DI LAUT CINA SELATAN

Beliau berkata demikian sebagai mengulas mengenai Laporan Ketua Audit Negara yang antara lain mendedahkan kapal pengawal pantai China dan tentera laut China dikesan menceroboh perairan negara sebanyak 89 kali dari tahun 2016 hingga 2019.
Kehadiran mereka dikenal pasti mempunyai kaitan dengan tuntutan di Laut China Selatan khususnya kawasan Beting Patinggi Ali (BPA).(BERITA HARIAN )
Anak Seberang: Kapal-Kapal Perang China menceroboh Perairan ...
China telah menghantar armada kapal perangnya berhampiran perairan Malaysia, tapi dinafikan oleh Hishamuddin Hussien Onn, Menteri pertahanan PN..aku rasa ni untuk menjaga hubungan diplomatik antara Msia dan China, sementara itu USA juga mengarahkan kapal perangnya menuju ke Laut China Selatan...bagi membantu mengawal perairan negara..
DigitalGlobe overview imagery of the Fiery Cross Reef located in the South China Sea.
APA SEBENARNYA BERLAKU..??

Adakah Msia akan kehilangan satu lagi pulau setelah sebahagian dari gugusan Spratly khasnya Layang Layang yang dimiliki Malaysia akhirnya menjadi milik PRC..

Semasa PH menjadi kerajaan, Menteri Pertahanan YB Mohamad Sabu telah mengarah dan mengerakkan latihan tentera laut terbesar dalam sejarah negara bagi menunjukkan Malaysia serius dalam menjaga kedaulatan negara... dan ancama dari Armada kapal perang China berjaya diatasi, kini
mereka kembali semula setelah PN menjadi kerajaan..

Semoga, tiada lagi pulau milik Msia menjadi mangsa dan dirampas oleh tentera laut PRC...



No comments: