INI PERINGATAN PERTAMA UMNO BUAT MUHYIDDIN


Pengerusi UMNO Sabah, Bung Moktar Radin berkata, pihaknya masih menunggu maklum balas daripada Perdana Menteri, Muhyiddin Yassin berhubung surat daripada Presiden UMNO, Ahmad Zahid Hamidi yang menuntut beberapa jawatan untuk pemimpin negeri itu dalam kerajaan dan juga GLC.
Katanya, hanya selepas maklum balas berkenaan barulah UMNO Sabah akan mempertimbangkan langkah seterusnya.
“Belum ada apa apa maklumat.
“Tunggu dulu respons daripada Perdana Menteri,” kata Bung Mokhtar yang juga Ahli Parlimen Kinabatangan.
Sebelum ini, Zahid Hamidi dalam surat bertarikh 16 April kepada Muhyiddin menuntut agar empat pemimpin UMNO Sabah dilantik dalam jawatan kerajaan dan GLC.
Pemimpin yang dituntut diberikan jawatan itu ialah Bung Mokhtar sendiri sebagai Pengerusi Pembangunan Persekutuan Sabah; Ahli Parlimen Kimanis, Mohamad Alamin sebagai timbalan menteri; bekas menteri di Jabatan Perdana Menteri, Abdul Rahman Dahlan sebagai Senator dan Timbalan Pengerusi UMNO Sabah, Yakubah Khan sebagai Pengerusi Lembaga Pembangunan Labuan.
Walaupun sudah hampir dua minggu, sehingga ini Muhyiddin masih lagi belum memberi sebarang respon atau maklum balas terhadap tuntutan UMNO Sabah yang dibuat melalui Zahid Hamidi itu.
Hari ini apabila Bung Mokhar menegaskan, “hanya selepas ada maklum balas daripada Perdana Menteri barulah UMNO Sabah akan mempertimbangkan langkah seterusnya”, dengan jelas ianya bermaksud bahawa ini adalah “peringatan pertama” buat Muhyiddin.
Selepas ini atau barangkali minggu depan, Bung Mokhtar pasti akan bersuara lagi untuk mengingatkan Muhyiddin berhubung tuntutan itu.
Pokoknya, meskipun sudah hampir dua minggu Muhyiddin sekadar berdiam diri berhubung tuntutan itu, beliau seperti sedang diingatkan agar tidak memandang sepi surat Zahid Hamidi itu.
Berdiam diri atau menolak tuntutan itu, sepertimana yang disebut oleh Bung Mokhtar, “UMNO Sabah akan mempertimbangkan langkah seterusnya.”
Apakah maksud “langkah seterusnya” itu?
Dalam keadaan sokongannya yang rapuh, disertai macam-macam masalah lain serta kerajaan PN yang tidak berdaftar pula bila-bila masa boleh runtuh, Muhyiddin barangkali tidak sukar memahami “peringatan pertama” Bung Mokhtar ini.
Akhirnya, jika tuntutan itu dipenuhi, termasuk kepada Bung Mokhtar yang sedang berdepan kes mahkamah, apakah kemudian akan menyusul desakan agar Zahid Hamidi yang juga ada kes mahkamah turut diberikan jawatan dalam kerajaan?
Mampukah Muhyiddin menghadapi tekanan demi tekanan UMNO ini? 
(ShahbudinHusin 29/04/2020)

No comments: