Antara rekod dan tuduhan




Saya menimbang-nimbang di antara fakta2 rekod di bawah dan kepercayaan ramai Melayu dari parti kaum, parti Islam, jemaah sunnah, dan NGO tertentu yang seperti sepakat menuduh DSAI seorang liberal, pro Cina /kuffar atau paling dahsyat, tuduhan peliwat..

Fakta yg digeruni musuh beliau..

#Ketelusan

Kebijaksanaan dan kejayaan Dato Seri Anwar Ibrahim yang pernah mengurus Ekonomi dan Kewangan Malaysia.

1. Anwar Ibrahim adalah mantan Menteri Kewangan terbaik yang pernah dilahirkan oleh Malaysia.

2. Dato Seri Anwar Ibrahim dilantik menjadi Menteri Kewangan Malaysia pada tahun 1991.

3. Tahun kedua Anwar Ibrahim menjadi Menteri Kewangan Malaysia 1992,Anwar Ibrahim berjaya mengurus kewangan dan ekonomi Malaysia dengan mendapat UNTUNG ia itu ‘ Pendapatan Melebihi Perbelanjaan ‘ atau surplus budget sebagai mana yang telah dibentangkan di parlimen.

4. Anwar Ibrahim adalah Menteri Kewangan PERTAMA Malaysia yang membentangkan belanjawan yang mendapat ‘ UNTUNG ‘ ia itu pendapatan melebihi perbelanjaan atau surplus budget.

5. Setelah Anwar Ibrahim berjaya mengurus kewangan dan ekonomi Malaysia dan Malaysia boleh berdikari sendiri,akhirnya Anwar Ibrahim menulis surat kepada Bank Dunia untuk menghentikan bantuan kewangan kepada Malaysia kerana Malaysia sudah mampu berdikari sendiri.

6. Selepas Anwar Ibrahim berjaya mengurus Kewangan dan Ekonomi Malaysia dan mendapat keuntungan,Anwar Ibrahim mulai membayar hutang luar Malaysia sebanyak RM10 Bilion setiap tahun dan Anwar Ibrahim adalah Menteri Kewangan PERTAMA Malaysia membayar hutang luar.

7. Pada tahun 1993 Anwar Ibrahim mendapat pengiktirafan dari Euro Money Magazine sebagai Menteri Kewangan yang TERBAIK DI DUNIA.

Anwar Ibrahim adalah Menteri Kewangan Malaysia PERTAMA yang terbaik di Dunia.

8. Pada tahun 1996 Anwar Ibrahim mendapat pengiktirafan dari Asia Money Magazine sebagai Menteri Kewangan TERBAIK DI ASIA.

Anwar Ibrahim adalah Menteri Kewangan Malaysia PERTAMA yang terbaik di Asia.

9. Pada tahun 1998 Anwar Ibrahim mendapat pengiktirafan dari Asia Weeks Magazine sebagai ‘ The Asian of the year.’

Anwar Ibrahim adalah Menteri Kewangan Malaysia PERTAMA yang mendapat pengiktirafan sebagai The Asian Of the Year.

Anwar Ibrahim adalah Menteri Kewangan Malaysia PERTAMA yang dilantik sebagai ‘ Pengerusi bahagian pembangunan ‘ di Bank Dunia pada tahun 1995.

10. Semasa Anwar Ibrahim menjadi Menteri Kewangan, Malaysia di kenali sebagai The Asian Tiger dikalangan negara-negara Asian.

11. Semasa Anwar Ibrahim menjadi Menteri Kewangan pertumbuhan ( Growth ) Ekonomi Malaysia berada pada kadar 7- 9 % selama 8 berturut-turut.

1. Pertumbuhan ( Growth ) Ekonomi Malaysia numbur 1 di Asean.

2. Persaingan ( Competitiveness ) Malaysia Numbur 1 di Asean.

3. Pelaburan langsung ( Foreign Direct Investment ) Malaysia numbur 1 di Asean.

4. Capitalisation Malaysia numbur 2 di Asean.

12. Anwar Ibrahim Menteri Kewangan Malaysia PERTAMA yang mengurus kewangan dan ekonomi Malaysia yang mendapat ‘ Untung ‘ atau pendapatan melebihi perbelanjaan ( Surplus Budget ) selama 8 tahun berturut-turut.

Selepas Anwar Ibrahim dan sehingga kini tiada Menteri Kewangan Malaysia yang berjaya membentangkan bajet pendapatan melebihi perbelanjaan seperti yang dicapai oleh Anwar Ibrahim selama 8 tahun berturut-turut.

13. Anwar Ibrahim adalah Menteri Kewangan Malaysia PERTAMA yang berjaya menurunkan hutang luar Malaysia keparas paling rendah.

14. Semasa Anwar Ibrahim menjadi Menteri Kewangan,beliau berjaya menutup kebocoran dan ketirisan.

15. Kejayan Anwar Ibrahim mengurus Kewangan dan Ekonomi Malaysia dengan baik dan cemerlang adalah kerana kepandaian dan kebijaksanaannya dan terbukti apabila Anwar Ibrahim menjadi tokoh politik Malaysia pertama yang diakui sebagai ‘ PAKAR PERUNDING KEWANGAN ‘ oleh Bank Dunia pada tahun 2008.

16. Kejayaan Anwar Ibrahim mengurus Ekonomi dan Kewangan Malaysia ketika menjadi Menteri Kewangan adalah kerana kepandaian dan kebijaksanaannya dan terbukti apabila Anwar Ibrahim menjadi tokoh politik pertama Malaysia yang diakui sebagai ‘ PAKAR EKONOMI & KEWANGAN ‘ oleh Bank Kesatuan Eropah ( EU ) pada tahun 2014.

17. Kesimpulan, berdasarkan fakta-fakta di atas Anwar Ibrahim adalah Menteri Kewangan terbaik yang pernah dilahirkan oleh Malaysia dengan trek rekod yang baik di Malaysia, Asia dan Dunia.

Sila rujuk Kementerian Kewangan dan Hansard Parlimen Malaysia.

Kredit : Abdul Rauf Hj Jainullah.

✅ • 𝗟𝗶𝗸𝗲 • 𝗙𝗼𝗹𝗹𝗼𝘄 • 𝗦𝗵𝗮𝗿𝗲 • 𝗠𝗮𝗹𝗮𝘆𝘀𝗶𝗮𝟯𝟬

No comments: