TENGAH DOK KALUT POLITIK, LEBAI KENA SAMAN.....*Fitnah Teresa Kok "Anti Islam", Mahkamah Arah Pemimpin Pemuda PAS Bayar RM 80,000* February 26, 2020


*Fitnah Teresa Kok "Anti Islam", Mahkamah Arah Pemimpin Pemuda PAS Bayar RM 80,000*
February 26, 2020



Mahkamah Tinggi di sini mengarahkan bekas ketua pemuda Pas Selangor membayar RM80,000 kepada Ahli Parlimen Seputeh, Teresa Kok kerana menuduh beliau adalah "anti-Islam".

Hakim Mahkamah Tinggi Mohd Firuz Jaffril mengarahkan Syarhan Humaizi Halim untuk membayar ganti rugi setelah memutuskan bahawa dia bertanggungjawab untuk menerbitkan kenyataan fitnah di akaun Facebooknya.

"Dia (Kok) telah membuktikan dua daripada tiga elemen yang dikehendaki di bawah undang-undang untuk kes fitnah dan kenyataan itu merujuk kepadanya.

"Saya rasa RM80,000 cukup mencukupi.

"Ini bukan untuk menghukum (Syarhan) dengan sejumlah besar ganti rugi dan tidak dimaksudkan untuk memperkaya plaintif (Kok)," katanya.

Firuz juga berkata kebebasan bersuara dijamin di bawah Perlembagaan Persekutuan tetapi hak ini tertakluk kepada undang-undang seperti Akta Hasutan dan Akta Pencemaran nama baik.


Teresa Kok memfailkan saman itu terhadap bekas pemimpin pemuda PAS Selangor tahun lalu yang mendakwa beliau adalah rasis dan keras kepala, sambil menambah bahawa ia memberi 'implikasi negatif yang serius' terhadap reputasi beliau.

Mahkamah juga mengarahkan bayaran RM10,000 sebagai kos kepada Kok selepas peguam Kok K Murali berkata beliau menyerahkan kepada budi bicara mahkamah untuk memutuskan jumlah itu.

Syarhan diwakili oleh Wan Rohimi Wan Daud. Rohimi berkata beliau akan bercakap dengan Syarhan sama ada untuk merayu keputusan hari ini.


Teresa menuntut ganti rugi serta injunksi untuk menghentikan Syarhan daripada menerbitkan artikel yang menuduhnya sebagai anti-Islam.



No comments: