SARANAN UNTUK KERAJAAN. JANGAN HANYA MAIN POTONG POTONG.KATA TERRER.



Kadang-kadang kita hanya highlight benda yang kita nampak.

Contoh: Highlight hilang elaun kritikal untuk staf baru 

Tapi tak highlight orang2 yg tak dapat kerja doktor langsung walaupun ada degree MBBS atau yg setara sebab tak ada perjawatan.  Yang lebih teruk kalau belajar dulu dengan loan, bukan biasiswa. Tak highlight dah berapa lama perjawatan KKM dibekukan sebab tak mampu menampung implikasi kewangan pertambahan perjawatan.

Ada yang terpaksa jadi pekerja KFC/McD. Ada yang buka GP tapi gagal sebab persaingan (tapi tetap kena sambung bayar loan). Student Nurse kerja di butik tudung lps grad. Ada doktor yang buka GP terpaksa jual MC/ubat batuk sebab nak survive. Farmasi yang tumbuh makin banyak sebab isu yang sama. Ini contoh-contoh masalah yang semakin bertambah dan akan jadi lebih teruk kalau isu oversupply ni tak diaddress dengan baik. Saya sebenarnya kasihankan kelompok ini. Siapa yang akan perjuangkan nasib mereka? Anda silap jika mengatakan saya tidak sayang pada 'junior doctors' . 

Apa penyelasaian terbaik? 

1) Buang elaun kritikal tapi tambah perjawatan. 

2) Kekal elaun kritikal tapi tak tambah perjawatan. 

3) Buang elaun kritikal staf senior untuk diberi kepada junior (tentu akan terima tentangan lebih dahsyat dari staf senior sebab bajet bulanan mereka bergantung pd elaun ini. Nak bayar kereta mahal etc). 

Tentu ada yang kata kenapa tak kekalkan sahaja elaun dan tambah perjawatan. Kalau tidak ada masalah dari segi implikasi kewangan tentu ini yang terbaik. Tapi tak semua benda penyelesaiannya yang paling ideal. Tentu kerajaan lama dah buat kalau semua ini semudah ABC. 

Saya amat berharap agar kerajaan tidak u-turn dengan memberikan elaun kritikal, tetapi secara senyap-senyap mengurangkan perjawatan baru. For every action there is reaction.

Kredit : Najmi Nadzir Ahmad Najmee


No comments: