Kit Siang: Dengan Najib pun saya sudi bekerjasama, dengan syarat…






a570


PADANG BESAR, 13 MAC: Lim Kit Siang bukan saja sanggup bekerjasama dengan Tun Dr Mahathir Mohamad dan Tan Sri Muhyiddin Yassin, malah sudi bersama Datuk Seri Najib Razak, demi menyelamatkan Malaysia daripada kehancuran.
Ketua Parlimen DAP itu berkata, beliau sanggup bekerjasama jika Perdana Menteri sanggup mengakui telah salah tadbir negara, dan menerima hakikat Malaysia perlu diselamatkan melalui reformasi demokrasi dan institusi.
Menurutnya, jika Najib setuju dengan kempen “Selamatkan Malaysia”, beliau perlu melaksanakan lima perkara secepat mungkin:
  1. Bebaskan Datuk Seri Anwar Ibrahim dan kembalikan semua hak asasi dan politik beliau, seperti mana yang diperolehi Nelson Mandela selepas dibebaskan dari penjara, untuk membolehkan beliau menyertai proses reformasi demokrasi dan institusi.
  2. Tubuhkan Suruhanjaya Siasatan Diraja (RCI) yang bebas dan berwibawa bagi menyiasat skandal RM55 bilion 1MDB dan “derma” RM2.6 bilion yang melibatkan Najib, dengan memanggil semua yang terlibat termasuk Najib sendiri serta mereka yang terlibat dalam Pasukan Petugas yang asal, iaitu bekas Peguam Negara, Tan Sri Abdul Gani Patail; Ketua Polis Negara, Tan Sri Khalid Abu Bakar; Gabenor Bank Negara, Tan Sri Zeti Akhtar Aziz; Ketua Pesuruhjaya Pencegahan Rasuah Malaysia, Tan Sri Abu Kassim Mohamad; dan Peguam Negara, Tan Sri Mohamad Apandi Ali; selain itu, semua penderma RM2.6 bilion (di mana angkanya sudah meningkat RM4.2 bilion mengikut laporan media) dan watak-watak utama 1MDB serta personaliti pihak kerajaan, hartawan Jho Low, perlu dipanggil juga untuk siasatan.
  3. Lepaskan jawatan Perdana Menteri buat seketika untuk bercuti bagi membolehkan RCI menyiasat skandal mega berkembar Najib tanpa perlu ditekan atau dipengaruhi kuasa Perdana Menteri.
  4. Hentikan trend ke arah pemerintahan kuku besi, dengan menarik balik semua usul perundangan zalim, termasuk pindaan Akta Rahsia Rasmi, Akta Hasutan, Kanun Keseksaan dan Akta Mesin Cetak dan Penerbitan; menarik balik Rang Undang-Undang Majlis Keselamatan Negara; dan menarik balik semua tuduhan dan siasatan terhadap pemimpin dan ahli pembangkang serta masyarakat sivil yang didakwa mengikut undang-undang yang zalim itu.
  5. Mansuhkan cukai barangan dan perkhidmatan (GST) dan jimatkan perbelanjaan negara dengan membatalkan RM50 bilion yang hanya bersifat korup dan membazir termasuk mengurangkan separuh saiz Kabinet, serta mengutamakan sektor pendidikan, kesihatan dan perumahan yang diperlukan oleh semua rakyat Malaysia.
Kit Siang yang menyuarakan pandangannya itu dalam usaha mempopularkan kempen Selamatkan Malaysia kini dalam rangka jelajah ceramah di utara Semenanjung.
Sebelum mengunjungi Perlis hari ini, beliau berada di Kedah semalam dengan mengadakan pertemuan bersama rakyat di Sungai Petani, Semeling, Anak Bukit dan Alor Setar. – Roketkini.com

No comments: