PAK LAH, KU LI, HADI AWANG - SIAPA BAKAL PENASIHAT PETRONAS?



Berdasarkan perbualan serta tinjauan dengan beberapa pihak, sekurang-kurangnya tiga nama menduduki kebarangkalian paling tinggi untuk mengisi jawatan penasihat Petronas menggantikan Tun Mahathir Mohamad yang ditamatkan perkhidmatannya semalam.

Mereka ialah Tun Abdullah Ahmad Badawi, Tengku Razaleigh Hamzah dan Hadi Awang.

Tun Abdullah atau Pak Lah mungkin menjadi pilihan jika tradisi pemegang jawatan itu daripada kalangan bekas Perdana Menteri ingin dikekalkan oleh Najib. 

Sebelum Tun Mahathir, seorang lagi bekas Perdana Menteri, Tun Hussein juga pernah duduk di kerusi tersebut.

Selain itu, dengan perlantikan Pak Lah juga dipercayai dapat mengukuhkan lagi hubungan Najib dengan Khairy Jamaluddin dan Pemuda UMNO yang dilihat agak "suam-suam kuku"  sejak timbulnya isu 1MDB dan derma RM2,600 juta.

Tengku Razaleigh atau Ku Li, jika dilantik, tidak lain bertujuan mengukuhkan lagi kedudukan Najib dan mengecilkan lagi kumpulan Tun Mahathir yang menentangnya.

Ku Li sebelum ini pernah duduk semeja dengan Tun Mahathir dan Muhyiddin Yassin ketika membantah Sosma, tetapi pendirian Ahli Parlimen Gua Musang itu bagaimanapun tidak sehaluan dengan bekas Perdana Menteri itu berkaitan Deklarasi Rakyat.

Ku Li bukanlah asing dengan Petronas, selain menubuhkan syarikat minyak negara itu, beliau juga merupakan Pengerusi Petroleum yang pertama sebaik ia ditubuhkan.

Dalam perkembangan politik mutakhir ini, Ku Li juga dikatakan beberapa kali dipanggil bertemu Najib, tetapi tujuan dan topik perbincangannya tidak dapat dipastikan.

Hadi Awang pula, walaupun ternampak agak mustahil untuk dilantik menjadi penasihat Petronas berikutan pengetahuannya yang mungkin terbatas dalam hal-hal berkaitan petroleum, pengurusan dan perniagaan antarabangsa, tetapi tidak mengejutkan jika Najib berbuat demikian dengan tujuan menambat hati Pas untuk menyokongnya secara rasmi.

Sebelum ini, bekas Timbalan Presiden Pas, Nasharuddin Mat Isa sudah diberikan jawatan CEO Yayasan Kesederhanaan Global yang diwujudkan oleh Najib.

Apakah Hadi Awang, bakal menjadi orang kedua dalam Pas, selepas Nasharuddin, yang akan terpaut hati "makan gaji" dengan kerajaan Pusat yang dipimpin oleh Najib?

Berdasarkan tiga nama tersebut, siapakah pilihan Najib agaknya? Pak Lah, Ku Li atau Hadi Awang?

Buat sementara, di samping berserah kepada ketentuan Tuhan, yang paling berhajat juga bolehlah mulai melobi, berangan-angan dan berdoa agar jawatan itu jatuh ke ribaan. (SH 12/03/2016).

No comments: