HAKIM YANG BAKAL DIPECAT DI ERA PAKATAN MEMERINTAH



Kes Anwar : Zabidin Sudah Pun Buat Keputusan Muktamad, Kata Karpal




KUALA LUMPUR 2 JUN : Ketua Pembangkang Datuk Seri Anwar Ibrahim, hari ini menfailkan permohonan di Mahkamah Tinggi untuk melucutkan Hakim Datuk Mohamad Zabidin Mohd Diah daripada terus mendengar perbicaraan itu, kerana bersifat berat sebelah.

Ini kerana Zabidin seolah-olah sudah membuat keputusan mensabitkan Anwar di atas tuduhan liwat apabila menerima segala keterangan saksi pendakwaraya termasuk pengadu Saiful Bukhari Azlan sebagai benar tanpa mendengar pembelaan Datuk Seri Anwar, kata peguam Karpal Singh.

Pada 16 Mei lalu, Zabidin mengarahkan Anwar supaya membela diri terhadap tuduhan liwat oleh Saiful itu namun menurut Karpal, Anwar tidak berupaya mendapat perbicaraan adil sebagaimana yang terjamin di bawah Perkara 5(1) Perlembagaan Persekutuan.

Karpal Singh berkata, penghakiman Zabidin tidak masuk akal kerana beliau seolah-olah sudah pun membuat keputusan muktamad setelah selesai mendengar keterangan saksi-saksi pihak pendakwaan.

“Hakim telah salaharahkan dirinya dalam menafsir perkataan prima facie. Beliau telah pun membuat keputusan penuh menerima keterangan Saiful sebagai sesuatu yang benar tanpa mendengar pembelaan Anwar terlebih dahulu,” kata Karpal.

“Apabila hakim mengambil pendirian sedemikian, apa lagi ruang yang tinggal untuk pihak yang membela diri,” tambah Karpal.

"Pada peringkat ini, hakim tidak harus membuat rumusan yang konklusif,” tambah beliau.

Karpal menegaskan tindakan Zabidin bercanggah dengan prinsip keadilan. Justeru pihaknya memohon supaya Zabidin menarik diri dan digantikan dengan hakim yang lain.

Dalam permohonan yang difailkan, Anwar berkata Zabidin tidak boleh membuat rumusan bahawa keterangan saksi-saksi pendakwaraya termasuk Saiful adalah benar tanpa mendengar daripada pihak pembela.

“Hakim telah membuat satu penemuan konklusif, (malah) memutuskan pendakwaraya telah membuktikan kesnya tanpa keraguan mengenai kesalahan tertuduh. Ini menjadikan seksyen 182A(1) Kanun Acara Jenayah sia-sia,” tambah Anwar.

Peruntukan itu mewajibkan hakim untuk membuat keputusan muktamad hanya setelah mendengar kes pendakwaraya dan pembela,” kata Anwar.

“Sekiranya perbicaraan saya disambung oleh Datuk Zabidin, saya percaya saya tidak akan menerima satu perbicaraan yang adil,” tambah Anwar.

Bulan lalu, hakim memutuskan pihak pendakwaan berjaya membuktikan ada kes prima facie terhadap Anwar dan mengarahkan tertuduh mempertahankan dirinya.

 Hakim Zabidin juga berkata, beliau mendapati bahawa keterangan pengadu Mohd Saiful Bukhari Azlan sebagai boleh dipercayai dan diterima sebagai kebenaran kerana saksi berkenaan seorang yang "berwibawa."

Antara lain Saiful member keterangan bahawa beliau dipaksa melakukan jenayah itu tetapi sempat minum kopi dan makan karipap sebelum meninggalkan bangunan kondomium berkenaan.

Beliau juga hadir kerja seperti biasa pada keesokan hari nya dan hanya membuat laporan polis dua hari selepas kejadian itu di dakwa berlaku.

Ini kali ketiga bagi Anwar untuk melucutkan Zabidin sebagai hakim yang mendengar kes itu.

Permohonan pertama dibuat pada Februari tahun lalu apabila Zabidin tidak memberikan amaran kepada akhbar milik Umno, Utusan Malaysia atas dakwaan menghina mahkamah.

Satu lagi difailkan pada November lalu berikutan amaran hakim itu yang cuba mengugut peguam utama Karpal Singh dengan tindakan menghina mahkamah.

Kedua-dua permohonan itu ditolak.

No comments: