TRAGEDI KEMATIAN DI SPRM-PENGETAHUAN CSI KU YANG TIDAK TERLATIH - PART 6

MACC death tragedy – My untrained CSI techniques

TRAGEDI KEMATIAN DI SPRM-PENGETAHUAN CSI KU YANG TIDAK TERLATIH - PART 7

(Ada satu bahagian yang tertinggal untuk diterjemahkan.Maka kerana itu saya mengambil keputusan untuk meneruskannnya dengan bahagian 7)

24/07/2009 by drrafick
1.Semalam saya menerima sepucuk email yang tidak memeperkenalkan dirinya.(kita namakan ia En A)seseorang yang berkerja dengan salah sebuah media tempatan.Saya tidak tahu sama ada ianya benar atau tidak tetapi beliau mendakwa bahawa semua media utama akan memainkan satu isu beberapa hari lagi bahawa ada .Kecederaaan yang mungkin disengajakan berdasarkan kepada kecederaan di sebelah tangan kirinya(media akan berkata ianya sebagai bahagian badan antara tangan dan lengan bawah,pergelangan tangan) sebagai tanda membunuh diri.Ianya tidak sama seperti yang saya katakan adanya tanda tigasegi disebelah kanan.

2. Pada pendapat saya berdasarkan kepada penilaian yang dibuat tanpa menggunakan alat untuk membesarkan gambar kemungkinannya ada sedikit tompok-tomok tertentu.Dengan megunakan alat untuk membesarkannya , mungkin sesetengah gambar akan dapat di jelaskan.Pertama sekali ialah tempat dimana kecederaaan yang dikatakan disengajakan itu bukan pada bahagian badan antara tangan dan lengannya , pergelangan tangan, tetapi berdasarkan kepada kecerderaan di tangan kanannya(hampir pada telapak tangan).

3.Keduanya , kecederaan dibahagian badan dan tangan, pergelangan tangan yang berceragah dan tidak bersih tetapi berlumuran dengan darah yang mengalir terus melalui tapak tangan.Ianya nampak kecederaan bahagian dalam antara bahagian badan dan lengan , pergelangan tangan , tersebut dan satu perkara lagi ialah tanda-tanda darah yang mengalir itu adalah minima.

4. Untuk kecederaaan bahagian dalam yang menyebabkan koyakkan pada daging, sudah tentunyalah banyaknya darah dibahagian yang cedera,tetapi darah tersebut tidak ada.Darah tidak wujud disitu.kenapa? Ianya satu soalan yang amat sukar untuk dijawab dan kemungkinan adanya beberapa fakta yang memungkin ianya di perjelaskan berdasarkan kepada keadaan semulajadi dan kualiti gambar yang teruk .

5. Pertamanya ianya mungkin kecederaan pada bahagian tangan setelah beliau mati, berdasarkan kepada kecederaan pada bahagian tangan kanan. Ianya mungkin ada kelaran dari benda tajam sewaktu mayatnya di gerakkan.Adakah kemungkinannya kecederaan ini berpunca dari kaca tingkap yang pecah, atau kancing pada gerbang atau pintu???



6 Perkara lain yang memungkinkannya kejadian tersebut ialah koyakkan pada permukaan kulit yang kecil. Sama ada ianya luka pada permukaan, ianya bukan kecederaan yang sama rata.Ianya nampak seolah-olah luka tersebut berpunca dari tersangkut pada sesuatu.Ianya bukan nampak luka pada bahagian badan dan tangannya.


7. Tanpa prasangka , nampaknya jika seseorang mahu melakukan pembunhan diri ianya tidak akan melakukan potongan pada bahagian tersebut.Ianya adalah terlalu jauh iaitu dari bahagian bahu ke bahagian lengannya,pergelangan tangan dan dimana banyaknnya darah mengalir.Koyakkan itu mungkin dari satu benda yang tajam dan ianya adalah satu torehan yang rata.Jika seseorang itu memang menggunakan tangan kanan sudah tentulah kecederaan itu di sebelah kirinya.Saya juga tidak pasti sama ada TBH adalah kidal atau sebaliknya.












KLIK UNTUK BESARKAN

GAMBAR DIHANTAR OLEH SEORANG PEMBACA.SAYA MEMBESARKANNYA UNTUK SAMA-SAMA MELIHAT DAN MEMERHATI-(DR RAFFICK)



8. Sesetengah pembaca membuat andaian bahawa mayat beliau diangkat dan ditempatkan dimana tubuh beliau dijumpai.Namun dengan perasaan rendah diri , saya membantahnya .Terlalu banyak justifikasi yang menyatakan bahawa beliau terjatuh dari tempat yang tinggi.


9.Sesetengah pembaca pula menyatakan bahawa secebis bahan besi yang berada di lantai bukanlah jam tangan dan mencadangkan ianya adalah bahan dari bahagian tingkap.Saya tidak bersetuju ianya adalah cebisan dari tingkap berdasarkan kepada warna bahan tersebut yang lain dari yang ada disitu.







10. Dengan bantuan dari pembesaran gambar . saya mempunyai peluang untuk lihat secara lebih jelas lagi akan objek yang terang berkilat tersebut.Apa yang saya lihat ialah satu benda metalik krom yang seakan akan jam atau rantai tangan.Ada satu lagi yang saya nampak ialah sebuah imej Chalie Chaplin.Saya membiarkan ianya di adili oleh para pembaca.Kini saya sendiri tidak pasti apa kah ianya ,namun percaya ianya adalah jam tangan.Saya mungkin tersilap ,sehingga ke tahap ini, punca kematiannya bukanlah kejadian membunuh diri.






11. Saya juga dikejutkan oleh pembaca bahawa wujudnya sebuah blog yang membuat tuduhan yang serius keatas 2 ADUN DAP yang juga EXCO Kerajaan negeri Selangor dengan menyatakan bahawa “bagaimana operasi rasuah yang dijalankan” di Selangor dimana t4tbh.blogspot.com digunakan untuk menyerang kerajaan Pakatan Selangor .Saya percaya ini adalah usaha untuk meyerang kembali semua tuduhan dan tanggapan rakyat yang selama ini mengesyakki sesuatu yang tidak kena dengan kematian TBH.Siapakah mereka ini???Apa yang anda sangkakan semuanya betul belaka.









WartawanRasmiLR: CSI Ku Yang Tidak Terlatih (Terjemahan) 5
WartawanRasmiLR: CSI Ku Yang Tidak Terlatih (Terjemahan) 4
WartawanRasmiLR: CSI Ku Yang Tidak Terlatih (Terjemahan) 3
WartawanRasmiLR: CSI Ku Yang Tidak Terlatih (Terjemahan) 2
WartawanRasmiLR: CSI Ku Yang Tidak Terlatih (Terjemahan) 1




Semua gambar dari Dr Raffick blog.Mungkin terjemahan ini tidak sebaik mana,tetapi perlu untuk diterjemahkan.

No comments: