MP KUALA KANGSAR KENA GANTUNG, ANWAR TETAP UNTUNG

 

Ahli Parlimen Kuala Kangsar, Iskandar Dzulkarnain Abdul Khalid akhirnya dihukum gantung keahlian selama empat tahun oleh Bersatu.


Hukuman itu berikutan pengumuman yang dibuatnya menyokong kepimpinan Anwar Ibrahim sebagai Perdana Menteri.


Dengan hukuman itu, semua jawatan yang dipegangnya dalam Bersatu juga tergantung dengan sendirinya.


Tetapi hukuman itu tidak menjejaskan kedudukan beliau sebagai Ahli Parlimen serta nilai satu undi yang telah diumumkannya kepada Anwar sebelum ini.


Undi Iskandar Dzulkarnain tidak tergantung dengan hukuman gantung yang diterimanya itu.


Bermakna, bersama Ahli Parlimen Labuan, Suhaili Abdul Rahman yang turut mengumumkan sokongan kepada Anwar, kedudukan sokongan majoriti kerajaan perpaduan di Parlimen kekal tidak berubah dengan jumlah 149.


Dalam erti kata lain, hukuman gantung keahlian itu tiada apa-apa kesan, baik kepada Iskandar Dzulkarnain dan juga untungnya kepada Anwar.


Sementara sokongan beliau kepada kerajaan tetap tidak berubah, Iskandar Dzulkarnain juga melalui keputusannya menyokong Anwar itu, paling mudah difahami ialah beliau sudah tiada hati lagi terhadap Bersatu serta tidak ingin bertanding lagi dalam PRU16 nanti.


Gantung atau tak digantung, hati dan jiwa Iskandar Dzulkarnain sudah tiada kepada Bersatu.


Menyimpan lagi beliau selama empat tahun melalui hukuman gantung hanyalah kerja sia-sia buat Bersatu.


Bukankah lebih baik dipecat saja dan padamkan terus namanya daripada Bersatu?


Sekurang-kurangnya dengan tindakan pecat itu, tiada kaitan dan tidak perlu dikenang lagi keberadaan Ahli Parlimen Kuala Kangsar itu dalam Bersatu.


Kenapa Bersatu tak berani memecatnya?


Di sudut lain, tidak berani memecat juga memperlihatkan kelemahan Bersatu dan ketidaktegasan parti itu dalam menguatkuasakan disiplin.


Bahkan dengan sekadar menghukum gantung keahlian saja, tiada apa-apa ketakutan pun untuk Ahli-Ahli Parlimen Bersatu yang lain untuk mengambil tindakan yang sama.


Apa lagi dengan Bersatu yang dilihat semakin tiada masa depan selagi dipimpin Mahiaddin Md Yasin yang pernah gagal sebagai Perdana Menteri dan ada pula kes mahkamah menunggunya, tidak rugi apa pun jika Ahli Parlimen mereka yang sedia ada memilih tidak bertanding lagi dalam PRU16 akan datang nanti.


Yang penting, dengan memilih memberi sokongan kepada kerajaan beserta peruntukan yang diterima untuk menjaga kawasan masing-masing, walaupun akibatnya akan dihantung keahlian, tapi khidmat sebagai Ahli Parlimen boleh dilaksanakan dengan sebaik mungkin.


Sebagai wakil rakyat, apakah yang lebih bernilai selain kemampuan berkhidmat dengan baik dan menggembirakan hati pengundi?


Lainlah kalau mereka kaya macam Mahiaddin? – ShahbudinHusin 05/11/2023.


https://shahbudindotcom.net/2023/11/05/mp-kuala-kangsar-digantung-anwar-tetap-untung.html



No comments: