MACAI ATOK MEMANG TAK BOLEH BUAT APA...DIA JADI MBS DULU PUN TAK BOLEH BUAT APA PUN

 

Syed Saddiq punya hujah, sebuah keluarga 6 orang (ibu, ayah dan 4 orang anak), perlukan 5 papan telur sebulan. Maknanya 150 biji sebulan, 25 biji seorang setiap bulan, iaitu hampir tiap-tiap hari setiap orang makan sebiji telur.


Aku tak tahu kajian mana yang dia ambil. Tapi aku sendiri yang satu keluarga ada 9 orang, aku suami isteri, 6 orang anak kami dan mak aku, rasanya tak sampai 5 papan pun sebulan. Kecuali kalau aku ada masak special.


Cerita telur ni cerita kecil je. Tapi yang aku nak ulas, aku kesian tengokkan Saddiq ni. Nampak sangat dah terdesak nak kritik DS Anwar, sampai terpaksa guna fakta yang kelakar. Tak tepat tu satu hal. Ini kelakar, satu hal lain.


Betul, tanpa harga siling, memang harga telur dan ayam boleh melonjak. Tapi kena ingat, harga telur dan ayam jadi tak stabil hanya selepas Mahiaddin jadi PM. Masa tu bekalan tak menentu selain harga dedak yang meningkat.


Masa Ismail baru ditetapkan harga siling. Kenapa harga siling perlu waktu itu? Sebab kedua-dua PM itu tak mampu selesaikan masalah bekalan telur. Harga siling ditetapkan konon untuk bantu rakyat tapi dalam masa yang sama membunuh industri.


Kalau kedua-dua PM ini mampu pulihkan bekalan telur dan ayam, harga ayam dan telur tak perlu naik mendadak dan tak perlu pun ditetapkan harga siling seperti tahun-tahun sebelum Mahiaddin jadi PM dulu. Faham tak ni?


Berpuluh tahun harga telur terkawal tanpa harga siling, hari ini, hanya selepas 2 tahun harga siling ditetapkan, tiba-tiba MP pembangkang terutamanya Saddiq ni jadi gelabah biawak bila nak apungkan semula harga. Dah kenapa?


Bekalan dah pulih sekarang. Dah banyak tempat yang tawarkan ayam kurang dari harga siling. Jadi tak payahlah jadikan ini isu. Industri ini perlu juga diselamatkan agar tidak mati disebabkan tekanan yang dikenakan.


Kalau habis semua benda nak ditetapkan harga, maka negara kita lebih teruk dari negara komunis. Tapi dalam berhujah, aku nampak si Saddiq ni dan MP PN yang lain macam nak Malaysia bertindak seperti negara komunis pula.


Ini pokok pangkalnya hati. Sebab hati tu dah hitam sangat, sampai terpaksa reka isu dari perkara yang bukan isu semata-mata nak nampakkan dia saja yang betul dan lawannya salah. Walau tanpa hujah yang konkrit. Guane boh?


 

Raja Gelap II 


.


No comments: