MALL MULAI KOSONG KERANA TEKNOLOGI



Hanya di Malaysia Mall tumbuh bak cendawan. Sdgkan trend masakini dunia sudah berlaku perubahan dan menjadi isu dipanggil retail closure. 


Teknologi telah ubah gaya hidup atau market berhavior masakini masyarakat dunia. Masyarakat mula gemar shopping online kerana mereka tidak bersesak ke Mall dgn kos petrol, tol dan parking.


Kebanyakkan Mall saya kunjungi di KL selain Pavilion, KLCC, Mid Valley dan IOI Mall Putrajaya…yg lain hanya dipenuhi 40-70% sahaja. Byk landlords kerugian apabila tenancies tutup bisnes.


Pavilion Bukit Jalil satu jenama besar tetapi di sini byk lot kedai masih kosong. Ini kerana terlalu byk Mall di Lembah Klang. Yg pelik bila Pavilion Bukit Jalil tidak mendapat sambutan, Pavilion masih berani buka Mall terbaru mereka di Damansara.


Teknologi mengubah manusia membeli dari rumah secara online. Manakala produk jenama besar mula perlahan lahan menutup outlet kerana dgn penutupan ini mereka boleh menjual dgn harga lebih murah.


Tanpa membayar sewa, tanpa membayar gaji staff, tanpa membayar bil elektrik dan sebagainya… kos mereka lebih rendah utk menjual harga jauh lebih murah daripada outlet. 


Disebabkan itu semakin byk jenama dunia mula menutup outlets mereka di seluruh dunia. Jadi cukuplah meluluskan pembinaan kompleks membeli belah lagi. Trend berubah dan ikuti perkembangannya.



No comments: