BARGAINING CHIP




Dalam kalangan pemerhati politik, dah mula bercakap. TG Hadi Awang sudah tidak nampak bersama PPBM. Kebanyakan Open House PPBM dia tak nampak bayang. 


Termasuk di Rumah Terbuka Aidilfitri PN di Shah Alam. Katanya meriah tapi orang PAS tak datang. Sama juga dengan jamuan raya TSMY, langsung mereka hilang. 


Ini berbeza dengan Open House CNY bulan Januari. Kesemua mereka pakai Samfu merah. Utuh sekali kita tengok ikatan. 


Namun sekarang, ramai kata hubungan mereka seperti retak menanti belah. Open House masing2 pun bolayan. 


Sebab utamanya, saya dapat dari banyak little birds. Duit sudah tiada. Tidak boleh bermewah2 lagi seperti PRU15. Perjanjian mereka simple, PPBM sediakan duit, PAS sediakan jentera. Seperti match made in heaven. 


La ni, bila akuan PPBM dibeku dan disita. Pemimpin mereka pula join Kluster Mahkamah, PAS mula mengorak langkah. Benarlah kata orang, perkahwinan politik ni susah nak kekal lama. Sehati sejiwa tiada makna. 


Makanya, PAS sekarang tengah meminang dan dipinang new partner. Hari tu nampak bersama Tun M. But everyone in politics knows, Pejuang dan GTA takkan ke mana. Susah mereka nak mendapat tempat dalam dunia politik negara. 


Sekarang pula, TGHA sudah mula berbunyi, dia boleh bincang dengan siapa saja.


Tambah pula, kes rasuah pilihanraya beliau di Marang seperti nak lekat. Ada pula ura2 siasatan sudah bermula atas kes rasuah melibatkan kepimpinan tertinggi negeri Terengganu. Kes rasuah RM90juta  PAS juga takkan ditutup buku. 


Makanya, bunyi Presiden PAS kita dah lain kembali.  Dah mula hint untuk sertai Kerajaan Perpaduan. Of coz dengan high demand. Katanya, PAS merupakan seat paling banyak. Patutnya parti ni ambil seat paling hadapan. 


Firasat saya, melihat antics dia sebelum ini, he’s eyeing for TPM seat. Tu yang diminta dahulu ketika Kerajaan 33 bulan. He thinks he deserves it. 


Namun, apa yang saya belajar dalam politik. Pemenang ialah mereka, with the biggest bargaining chip. At last, orang lain akan kena kompromi. 


Jadi Kerajaan PMX kena pertimbangkan demand PAS ini. Whether worth it? Worse come to worst, PAS akan lari ke PN semula. 


Atau sebaliknya, PMX sudah pegang, a bigger and better bargaining chip. Yang boleh buat TG dan PAS terciduk juga. Kita nantikan aja. 


Ingat, kita dalam era fluid politic. Jangan taksub dengan mereka. Kita doakan yang baik2 untuk negara. 


#LMgoss #MYpolitics 


Salam hormat,

Liyana Marzuki



No comments: